Discussie Centrum slaat dood in commissie

26 oktober 2010

Discussie Centrum slaat dood in commissie

De discussie over de herontwikkeling van het centrum is doodgeslagen in de commissie Ruimtelijke Ontwikkeling van 25 oktober. Commissievoorzitter Roodbeen verbood de partijen te spreken over de amendementen en de motie die zijn ingediend op de raadsvergadering van 30 september.

Het waren juist de ingediende amendementen (wijzigingsvoorstellen) en de motie waardoor het plan terug werd gestuurd naar de commissie, omdat daar grote onenigheid over bestond. Het taboe hierop bemoeilijkte de discussie.

PvdA, GroenLinks en D66 hadden een wijzigingsvoorstel ingediend voor een beschermde status van beeldbepalende panden. Liberaal Veenendaal voor ondernemen op de verdiepingen in de panden aan de Hoofdstraat. ChristenUnie en SP wilden per motie de maximum bouwhoogte in de hoofdstraat in de perken houden.

Het terugsturen van het plan had wel tot gevolg dat verschillende mensen de weg naar het gemeentehuis wisten te vinden om de politiek hun verhaal te vertellen.

Dhr. Van de Dickenberg, die panden van de hoofdstraat bezit, en dhr. Van Leeuwen, voorzitter van de Vereniging van Eigenaren van panden aan de Hoofdstraat, kwamen op voor ondernemersbelangen. Dhr. de Vrije wilde hoogbouw in het Schrijverspark veiligstellen.

SP-fractievoorzitter Jan Breur omzeilde het opgelegde taboe op het spreken over de ingediende motie en wijzigingsvoorstellen creatief. Hij zei een 'eventueel amendement' (doelend op dat van Liberaal Veenendaal) interessant te vinden, wanneer de beeldbepalende gevels beschermd zouden blijven bij ondernemen op verdiepingen - en wanneer wonen op de verdiepingen aan de Hoofdstraatpanden voorrang zou krijgen.

De inzet van de SP is en blijft een Centrum met enerzijds een aantrekkelijk winkelaanbod, en anderzijds een aantrekkelijk en ingetogen uiterlijk. Dit doet recht aan de wens van de Veense ondernemers en inwoners, die de uitstraling van de vroege twintigste eeuw het meest waarderen.