Wethouder wil praten over huisartsenpost

5 oktober 2010

Wethouder wil praten over huisartsenpost

Wethouder Hans Bouwmeester wil wel degelijk in gesprek met de huisartsen, om een huisartsenpost in Veenendaal te realiseren. Dit zei hij tijdens de gemeenteraadsvergadering van 4 oktober jongstleden. De motie van de SP, die hem daartoe zou moeten bewegen, hoefde daardoor niet in stemming te worden gebracht.

Aanleiding van de motie was het niet-aannemen van 4000 handtekeningen die de SP had verzameld voor een huisartsenpost. Bouwmeester wilde de handtekeningen weliswaar in ontvangst nemen, maar alleen onder de strikte voorwaarde dat hij ze ter plekke zou kunnen doorschuiven naar de huisartsen. Hij wilde hiermee duidelijk maken dat de gemeente geen partij in deze kwestie was. Omdat de SP het hiermee oneens is, was het voor hen onmogelijk om aan deze voorwaarde toe te geven.

foto

SP-fractievoorzitter Jan Breur zag in de houding van de wethouder een schending van de nota Lokaal Gezondheidsbeleid. Hierin staat dat de gemeente door middel van gesprekken met de huisartsen zich blijft inzetten voor een huisartsenpost – en dus wel degelijk een partij in de kwestie is. Met een motie wilde hij de wethouder aan het werk zetten, maar deze gaf in de vergadering aan dat hij wel degelijk aan het werk was: aan de nota Lokaal Gezondheidsbeleid gaf hij gewoon uitvoering.

In de gemeenteraad vond Breur D66 aan zijn zijde. Deze voegde aan het betoog toe dat ook apotheekdiensten in het weekend van groot belang zijn. De overige partijen stonden weliswaar sympathiek tegenover de inspanningen van de SP, maar twijfelden aan de haalbaarheid van de inzet voor een huisartsenpost.

De VVD en Lokaal Veenendaal grepen de discussie aan om de SP te beschuldigen van populisme en misleiding.