Op naar een mooie Hoofdstraat

8 november 2010

Op naar een mooie Hoofdstraat

Donderdag 11 november zal de gemeenteraad zich weer buigen over de (kaders voor) bestemmingsplannen in het centrumgebied. Met name de Hoofdstraat is onderwerp van discussie. Voor de SP is de inzet duidelijk: een mooie Hoofdstraat, waarin het fijn ondernemen, winkelen en wonen is.

Omdat de Hoofdstraat het visitekaartje voor Veenendaal is, moet het gewoon goed zijn. Een mooie representatieve straat, waar de gebouwen niet tot in de hemel rijken. “Voor stadse fratsen is Brouwerspoort geschikt, maar de Hoofdstraat en Hoogstraat moeten toch ‘het Dorp’ blijven,” aldus fractievoorzitter Jan Breur. “Zo kennen we het; dat is Veenendaal.”

Ook voor ondernemers ziet de SP een waardevol belang in een mooie Hoofdstraat. Winkelstraten met veel cultureel erfgoed hebben extra economische aantrekkingskracht. Voor de SP betekent dit goede bescherming van monumenten en beeldbepalende panden, maar ook een omgeving creëren waar die tot hun recht komen. Breur: “Mooie gebouwen moeten niet worden verdrukt door schreeuwerige of te hoge naburige panden. De Hoofdstraat heeft verscheidene prachtpanden, die nu totaal niet tot hun recht komen.”

Om zijn betrokkenheid bij een goede Hoofdstraat kracht bij te zetten, maakte Breur deel uit van een delegatie van raadsleden die zich op zaterdag 6 november liet rondleiden door het gebied. “Je bekijkt zo’n Hoofdstraat dan toch ook eens met andere ogen,” aldus Breur. “En je hoort dan ook hoezeer de ondernemers zelf een mooie Hoofdstraat ook belangrijk vinden.”

De SP ziet in de Hoofdstraat het liefst panden van wisselende hoogtes, tot maximaal 3 bouwlagen – plus een kap. Uitzonderingen van vier moeten mogelijk zijn, met een beslisbevoegdheid voor het College. Samen met de ChristenUnie dient de partij daarvoor een motie in.

Verder wil de SP het stimuleren dat er (weer) boven de winkels gewoond wordt. Dat maakt de Hoofdstraat ook na winkelsluitingstijd leefbaar. “Maar,” zegt Breur, “als een ondernemer zijn bovenverdieping wil gebruiken voor meer winkelruimte, moet dat zeker mogelijk zijn!”

Het Veense winkelgebied is een bovenregionale trekpleister. De concurrentie van buurgemeenten en internetwinkelen ligt echter op de loer. Breur: “Ede heeft een groot winkelaanbod; Wageningen en Rhenen een sfeervol centrum. Als wij er nou voor zorgen dat Veenendaal het allebei heeft, komen wij als winnaar uit de bus. Op naar een mooie Hoofdstraat!”