Onderzoek naar kostenexplosie

8 december 2010

Onderzoek naar kostenexplosie

Hoe kan het toch, dat vrijwel alles wat de gemeente onderneemt duurder wordt dan de afgesproken bedrag? Op deze vraag wil de SP antwoord, en wil dat dit onderzocht wordt. Desnoods met het zwaarste middel dat de gemeenteraad tot haar beschikking heeft: een raadsenquête.

Dit maakte fractievoorzitter Jan Breur bekend tijdens de vergadering van de commissie Maatschappelijke Ontwikkelingen van 30 november jongstleden. Hij deed dat, naar aanleiding van de kostenstijging die het Ontmoetingshuis in Veenendaal-Oost met zich meebrengt. De zoveelste, na het zwembad, het gemeentehuis en het cultuurcluster.

Met een mooi eufemisme stelt het College van Burgemeester en Wethouders dat ‘de financiële en de inhoudelijke kaders niet overeenkomen’. Breur vertaalde dit als ‘het wordt weer eens duurder’ en vroeg zich af of die inhoudelijke en financiële kaders überhaupt wel eens zijn overeengekomen – of dat de volksvertegenwoordiging van meet af aan een beeld is voorgespiegeld dat rooskleuriger dan de werkelijkheid was.

Het onderzoek moet zich volgens Breur niet sec toespitsen op het Ontmoetingshuis. De afgelopen paar jaar heeft de raad immers veel vaker aanvullende kredieten moeten verlenen (geld moeten bijleggen). Dat dit stelselmatig gebeurt, is het ware probleem; het Ontmoetingshuis is slechts de druppel die de emmer deed overlopen.

Of het onderzoek daadwerkelijk in de vorm van een raadsenquête zal plaatsvinden is echter nog zeer de vraag. De overige fracties durfden of wilden nog niet aan dit zware instrument. Een onderzoek van de rekenkamercommissie is een alternatief dat op meer draagvlak kan rekenen.