PvdA Veenendaal verscheurd

24 maart 2011

PvdA Veenendaal verscheurd

Door een flinke, interne ruzie ligt de PvdA in Veenendaal uit elkaar. Enige tijd geleden hebben het bestuur en de raadsleden het vertrouwen in fractievoorzitter Adri Janssen opgezegd. Het wantrouwen bleek wederzijds; Janssen en de schaduwraadsleden zegden op hun beurt hun vertrouwen in bestuur en raadsleden op.

Het resultaat is dat er nu twee PvdA-fracties zijn; of een PvdA-fractie verdeeld in twee sub-fracties (voor de fijnproever). Het kamp van Janssen, en het andere kamp - onder leiding van Marjon Oostveen - treden los van elkaar op.

Een commissie van 'goede wil' zal moeten kijken of de twee kampen weer bij elkaar kunnen worden gebracht. Dit zou nog weken, zo niet maanden kunnen duren.

Deze week treedt de PvdA in de commissies op met een dubbele vertegenwoordiging. Een constructie die, wat de SP betreft, deze week gedoogd wordt vanwege de accute situatie. Maar in het presidium, dat over de procedures gaat, zal moeten worden gekeken hoe er verder moet worden omgegaan met de 2 PvdA's.

SP-fractievoorzitter Jan Breur: "We willen het de PvdA niet moeilijker maken, dan ze het al hebben. In het presidium bespreken we de consequenties van deze crisis voor de raad en de commissies."

Evenmin zal de SP een kant kiezen tussen Kamp Janssen en Kamp Oostveen. Het is een interne kwestie van de PvdA, waar de SP absoluut niet tussen wil gaan zitten.

Breur: "We wensen de PvdA vooral veel sterkte toe."