Armoede Werkt Niet: SP bezoekt IW4

27 april 2011

Armoede Werkt Niet: SP bezoekt IW4

De SP heeft op woensdag 27 april een bezoek gebracht aan sociale werkplaats IW4. Dit deed de partij in het kader van de al langer lopende actie ‘Armoede Werkt Niet’. De SP doet onder andere onderzoek naar de omstandigheden in de sociale werkplaats.

armoedewerktniet

De actievelingen van de SP werden met alle egards ontvangen op de werkplaats. In het bedrijfsrestaurant kregen ze alle gelegenheid om de mensen van IW4 te bevragen. Tevens kregen ze de resultaten van een intern tevredenheidsonderzoek van IW4 overhandigd.

Daarna werden ze door Jetse Reijenga begeleid naar slotenfabrikant Axa Stenman, waar ze een korte rondleiding kregen. IW4 heeft hier een afdeling, waar de werknemers sloten monteren en de kwaliteitscontrole verzorgen. Ook hier kregen de SP’ers volop de gelegenheid om de werknemers te bevragen.

De vragen maken deel uit van een grootschalig (landelijk) onderzoek. De resultaten hiervan worden aangeboden aan het kabinet en het parlement. Voor Veenendaal zal een apart rapportje worden gemaakt door de lokale afdeling. Deze wordt aangeboden aan de directie van IW4, aan het College van Burgemeester en Wethouders, en aan de Gemeenteraad. Overige geïnteresseerden zullen het rapport kunnen opvragen bij de Veenendaalse SP.

De SP maakt zich zorgen om de bezuinigingen die de regering Rutte wil uitstorten over de sociale werkplaatsen. Eerder dit jaar stelde SP-fractievoorzitter Emile Roemer een manifest op tegen de bezuinigingen, die mede-ondertekend is door politici van verschillende politieke partijen, en door andere prominenten. Ook veel Veenendaalse SP’ers ondertekenden het manifest www.armoedewerktniet.nl