Tijd kopen voor de samenleving

27 april 2011

Tijd kopen voor de samenleving

Afgelopen donderdagavond (21 april) presenteerden de verschillende politieke partijen hun bezuinigingsvoorstellen in een bloedhete raadszaal op het Veense gemeentehuis. In de voorstellen van de SP wordt er tijd gekocht: vooralsnog hoeven de gemeentelijke belastingen niet omhoog, en hoeft er niet bezuinigt te worden op maatschappelijke instanties.

Door vooral op de gemeente zelf te bezuinigen, kan er voor de jaren 2012 en 2013 een sluitende begroting worden gemaakt. Wat de SP betreft, gaan de vergoedingen voor gemeenteraadsleden en de salarissen van wethouders ook naar beneden. De fractiebudgetten mogen worden afgeschaft.

Ook mag er gestopt worden met de promotie van Veenendaal. “Het is onze eerste verantwoordelijkheid om te zorgen dat de gemeente goed is,” ligt fractievoorzitter Jan Breur toe, “als er dan nog geld over is, kun je altijd nog gaan promoten. Maar als er geld over was, hoefden we niet te bezuinigen!”

De Veenendaalse bevolking gaf eerder al aan, bij een door de SP georganiseerde straatdialoog, dat er op politici en ambtenaren, en op promotie, bezuinigd kan worden.

De twee jaar dat de begroting nog sluitend is, moet van de SP worden benut om op een verantwoordelijke manier tot verdere noodzakelijke bezuinigingen te komen. Daarbij moet niet alleen worden gekeken naar wat er te halen valt, maar ook wat de gemeente terug kan doen. Zo zou de gemeente een terrasvergunning aan kunnen bieden aan theater ‘de Lampegiet’, ter compensatie van een bezuiniging van € 50.000,-