Nijverkamp: rechts laat kansen liggen

18 mei 2011

Nijverkamp: rechts laat kansen liggen

Dat Veenendaal geen ster is in toezicht en handhaving van regels is algemeen bekend. Zo ook bij industrieterrein Nijverkamp, waar zich in de loop daar jaren steeds meer detailhandel is gaan vestigen - en niet altijd even legaal. En de gemeente heeft dat zo lang laten begaan, dat de boosdoeners nu rechten kunnen ontlenen aan hun wangedrag.

nijverkamp
Foto: wikipedia.org

Ondertussen staan in de Scheepjeshof en Brouwerspoort veel winkelpanden leeg.

Hieraan had een eind gemaakt kunnen worden. GroenLinks, SP, D66, PvdA en CDA kwamen met een voorstel in de gemeenteraadsvergadering van 12 mei, om een sterfhuisconstructie voor detailhandel op Nijverkamp in te voeren. Als in een pand op Nijverkamp een minstens jaar lang geen detailhandel zou worden bedreven, zou het College van Burgemeester en Wethouders de mogelijkheid krijgen om de bestemming te veranderen en toekomstige detailhandel in dat pand in de kiem te smoren.

Het voorstel sneuvelde echter tegenover een rechtse meerderheid, die zich liet ompraten door de wethouder. De SGP-fractie, die aanvankelijk bereid was het voorstel te ondersteunen, draaide nadat Wethouder Hollander beweerde dat dit - niet eens zo verstrekkende - voorstel de nodige planschadeclaims zou opleveren.

Kees Oskam (GroenLinks) bracht er namens de indieners tegen in dat dit zou meevallen. Immers zou pas na een jaar leegstand de wijzigingsbevoegdheid tevoorschijn kunnen komen. Daarbij gaat het om een mogelijkheid; niet om een verplichting.

Het mocht niet baten.

Ook een voorstel voor het instellen van geluidszones, om o.a. naastgelegen natuurgebied De Hel te ontzien, sneuvelde door toedoen van rechts.