SP wil meer inzicht in communicatie Franse Gat

15 mei 2011

SP wil meer inzicht in communicatie Franse Gat

De SP heeft informatie aangevraagd over de communicatie rond de gifgrond in het Franse Gat. De partij wil weten hoe en hoe vaak er naar bewoners is gecommuniceerd over de situatie. Met name het advies, om geen groente uit eigen tuin te eten, is hierin een belangrijk onderdeel.

gifgrond

In april kwamen de gemeente en Patrimonium met een gezamenlijke nieuwsbrief voor bewoners in het Franse Gat, met uitkomsten van een onderzoek. Hierin werd gemeld dat de concentratie lood thuisgekweekte groenten te hoog is. Met name in prei en boerenkool.

Bij de SP kwamen daarna signalen van verschillende bewoners binnen. Zij zijn erg geschrokken van de nieuwsbrief. Voor sommige bewoners komt de situatie rauw op hun dak. Vandaar dat de partij zich extra in de materie wil verdiepen.

De SP benadrukt vooralsnog geen politiek oordeel te vellen. Fractievoorzitter Jan Breur: “Eerst willen we precies zien hoe er de afgelopen tijd is gecommuniceerd met de bewoners. Pas daarna kunnen we een oordeel vellen en eventuele vervolgstappen nemen.”

Wel vindt de SP dat de laatst uitgegeven nieuwsbrief een verwarrende boodschap bevat. Enerzijds wordt er gewaarschuwd voor mogelijke concentratie- en leerproblemen; met name bij kinderen van twaalf jaar en jonger. Anderzijds wordt er gesuggereerd dat het allemaal zoveel kwaad niet kan, omdat de Nederlandse normen zo hoog liggen.