Veenendaal moet tegen bestuursakkoord stemmen

23 mei 2011

Veenendaal moet tegen bestuursakkoord stemmen

Het bestuursakkoord van premier Rutte met gemeenten en provincies is niet in het belang van Veenendaal. Het is een bron van maatschappelijke en bestuurlijke narigheid die wij ons niet kunnen veroorloven. Daarom moet de gemeente tegen dit akkoord stemmen.

bestuur
Foto: Gelderland.nl

Dat schrijft SP-fractievoorzitter Jan Breur in een memo aan het College van Burgemeester en Wethouders, en aan de leden van de raadscommissie Bestuur en Middelen. Hij wil het memo daar, in de vergadering van 1 juni bespreken.

Het bestuursakkoord heeft drastische gevolgen, vooral op de gebieden van sociale zekerheid, WMO en jeugdzorg. Gebieden die de SP aan het hart gaan. In het bestuursakkoord staat dat gemeenten hiervoor meer verantwoordelijkheid krijgen. Maar voor deze extra taken levert het rijk te weinig geld. Daarom is de SP tegen.

“We hebben nog niet eens een besluit genomen over de ‘Brede Heroverwegingen’, oftewel grote bezuinigingen,” licht Breur toe, “of we krijgen dit er ook nog bij. Dan zullen we nog verder moeten bezuinigen. We kunnen dit er gewoon niet bijhebben!”

In de plannen van Rutte verdwijnen 60.000 sociale werkplekken, wordt er 400 miljoen bezuinigd op re-integratie en 80 tot 300 miljoen op jeugdzorg. Verder verliezen mensen rechten bij begeleiding in zelfstandig wonen, en ouders worden financieel afhankelijk gemaakt van hun thuiswonende kinderen. En zo zijn er nog tal van maatregelen. Het bestuursakkoord maakt gemeenten hiervoor verantwoordelijk.

Breur: “Ik vind de plannen van Rutte vreselijk. Maar of je nu voor of tegen die plannen bent: Rutte moet er zelf verantwoordelijkheid voor nemen. Hij moet zijn problemen niet op ons afschuiven!”

Als Veenendaal inderdaad tegen het bestuursakkoord stemt, staat ze daarin niet alleen. Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Arnhem, Heerlen en Venlo, en de provincies Flevoland en Friesland zullen in ieder geval tegenstemmen. In andere gemeenten, zoals bijvoorbeeld Utrechtse Heuvelrug, wordt het ook serieus overwogen.

Op 8 juni is de ledenvergadering van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG). Hier stemmen de gemeenten over het bestuursakkoord.