Algemene Beschouwingen 2011: 'Veenendaal nog nooit zo afhankelijk van buitenaf'

29 juni 2011

Algemene Beschouwingen 2011: 'Veenendaal nog nooit zo afhankelijk van buitenaf'

Afgelopen maandag, 27 juni, werd de Kadernota voor de komende jaren behandeld in de gemeenteraad. Hierbij hielden de verschillende politieke partijen hun Algemene Beschouwingen.

janbreur
foto: Sander van Snippenberg/BDU

Voor SP-fractievoorzitter Jan Breur waren het zijn laatste Algemene Beschouwingen als twintiger. In zijn Beschouwingen stond hij stil bij de bezuinigingen en het belang van solidariteit.

Een bijzondere rol in de Algemene Beschouwingen van de SP speelde de relatie van Veenendaal met het Rijk: "Nog nooit zijn wij zoveel afhankelijk geweest van factoren van buitenaf. En dan vooral het Rijk."

Deze constatering was dan ook niet vrijblijvend. De partij richtte zich meer dan gebruikelijk op de wereld buiten Veenendaal: zowel in de Beschouwingen, als in een tweetal moties.

Met één van die moties zegde Breur zijn vertrouwen op in Annemarie Jorritsma; voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Zij vertegenwoordigt de gemeenten in onderhandelingen met het Rijk.

"Haar handelen rond het bestuursakkoord heeft het vertrouwen van mijn fractie in haar integriteit en competentie volkomen weggezogen;" Aldus Breur, "Een slechtere vertegenwoordiger van de gemeenten is wat mijn fractie betreft nauwelijks denkbaar."

Jorritsma bedacht dat ze nog wat wilde veranderen aan het Bestuursakkoord tussen de gemeenten en het rijk, pas nadat ze haar handtekening had gezet. Ook wekte ze de schijn vooral haar partij, de VVD, in het zadel te willen houden - in plaats van op te komen voor de belangen van de gemeenten.

Ook premier Rutte kreeg er van langs door Breur: "Was de samenleving een auto, dan ontdeed hij deze van de radio en airconditioner – om daarna ook maar de ramen en stoelen eruit te slopen. ‘De geluksmachine gaat uit’, zegt hij trots, en sloopt de auto tot er enkel een trekhaak overblijft om de schuldeisers van Griekenland te financieren."

Breur was milder voor het College: "Het College heeft hard gewerkt en is met een Kadernota gekomen waaruit blijkt dat er geluisterd is naar de verscheidene fracties en de samenleving."

De Kadernota was echter niet goed genoeg voor de goedkeuring van de SP. Hiervoor was een te belangrijk verschil tussen SP en College: de SP wil tot 2014 alleen op 'het gemeentehuis' bezuinigen, en de samenleving nog niet lastigvallen met bezuinigingen. Het College doet dit echter wel, al vanaf het begin.

De integrale tekst van Breur's Algemene Beschouwingen zijn te lezen op het weblog.