Omwonenden en vrijwilligers bang voor sluiting buurthuizen

29 september 2011

Omwonenden en vrijwilligers bang voor sluiting buurthuizen

Welzijn Veenendaal wil een efficiencyslag maken. Daarom zullen activiteiten worden 'geclusterd', waardoor het aantal lokaties wordt verminderd. Het beheer van buurthuizen SamSam, Seinpost en de Driehoek, en het Intercultureel Vrouwencentrum (IVC) zou dan worden overgedragen aan de gemeente.

samsam
Foto: Henriet Vink/BDU

Hoewel er volgens wethouder Hans Bouwmeester nog geen sprake is van een sluiting, vrezen buurtcommissies en vrijwilligers hier wel voor. Temeer omdat van hen verwacht wordt dat ze de sleutels moeten inleveren.

Kitty de Leeuw van buurthuis SamSam is boos over de gang van zaken. Zo boos, dat ze de uitnodiging voor een groot vrijwilligersfeest retour afzender heeft gestuurd. De Leeuw: "Wij hebben ons met een groep mensen hard gemaakt om SamSam weer leven in te blazen en nu gaat hij doodleuk dicht. En wij moeten dat via via horen."

De SP maakt zich zorgen over de eventuele sluiting van buurthuizen. Afdelingsvoorzitter Marcel van Nieuwamerongen: "Eigenlijk heeft iedere buurt een plek nodig voor ontmoeting. Het is dan ook jammer dat Welzijn Veenendaal deze keus maakt. We hopen dat dit niet leidt tot definitieve sluiting."

De situatie rond de buurthuizen heeft de volle aandacht van de SP. In de komende week zal de partij besluiten hoe ze voor het behoud van de buurthuizen op zal komen.