SP zet in op samenwerking

17 oktober 2011

SP zet in op samenwerking

De SP zal zich de komende tijd nog meer toeleggen op samenwerking met andere partijen. Het afgelopen jaar hebben de verschillende oppositiepartijen elkaar aardig weten te vinden. SP-fractievoorzitter Jan Breur heeft op de Algemene Ledenvergadering van de Veense SP-leden toestemming gekregen om deze samenwerking verder uit te bouwen.

De SP zal het hierin sterkst zijn georiënteerd op de linkse partijen, PvdA en GroenLinks. Maar als het om samenwerken gaat, legt de SP zichzelf geen beperkingen op: “Als we iets kunnen bereiken met de VVD of de ChristenUnie, zullen we dat natuurlijk ook niet nalaten,” licht Breur toe.

De samenwerking mag van de SP ver gaan. “In 2006 heeft Jan Marijnissen geprobeerd om een gedeeld puntenprogramma op te stellen met Femke Halsema en Wouter Bos,” aldus Breur. “Dat initiatief kwam helaas niet verder dan een kopje koffie en een fotomomentje. Maar op Veens niveau moet er meer inzitten.”

Een lijstcombinatie of een partijfusie is wat Breur betreft nog niet aan de orde: “als je net besluit elkaar eens wat vaker te gaan zien, heb je het ook nog niet over trouwen. Eerst kijken we hoe de samenwerking bevalt, daarna kunnen we altijd nog zien of we een volgende stap zetten.”

Progressief Veenendaal, de nieuwe partij van Adri Janssen die zich na een soap van een half jaar heeft afgescheiden van de PvdA, kan ook op de uitgestoken had van de SP rekenen. Breur: “Natuurlijk moeten we van die nieuwe partij eerst nog even zien welke koers ze gaan varen. Maar voor ons is niemand melaats.”