Armoede Werkt Niet

16 december 2011

Armoede Werkt Niet

Zaterdag 10 december vond in de Brabanthallen de manifestatie Armoede Werkt Niet plaats. Deze werd door 6500 mensen bezocht. Onder hen was ook de veense SP-penningmeester Nico van Ginkel.

Van Ginkel: "De stemming kwam er al meteen in toen Carrie uit Rotterdam het woord voerde. In haar onvervalst Rotterdamse tongval gaf zij haar kwalificatie over onze huidige regering. Ze had schrijnende verhalen over mensen uit de sociale werkvoorziening, jonggehandicapten, chronisch zieken en mensen in de Bijstand."

Staatssecretaris De Krom had ook de moed om onze manifestatie te bezoeken en gaf zijn toelichting weer dat wie werken wil, moet kunnen werken.

"Als de staatssecretaris het echt zo goed wil regelen, dan zorgt hij dat de banen in de sociale werkplaats gegarandeerd blijven," aldus Van Ginkel. "Het zijn allemaal mooie woorden, maar de werkelijkheid die dit kabinet voor ogen staat dat mensen die beneden vermogen kunnen werken maar afgescheept kunnen worden beneden het huidige minimumloon."

Toen De Krom beweerde dat er geen 60.000 banen geschrapt zouden worden bij de Sociale Werkplaatsen, scandeerde de zaal herhaaldelijk in koor: "leugenaar, leugenaar."

De Krom kreeg 126.000 werkhandschoenen overhandigd, allemaal ondertekend door mensen die het niet eens zijn met zijn beleid. Ook in Veenendaal, bij IW4, zijn er veel handtekeningen opgehaald. Tevens kreeg De Krom een geranium overhandigd.

Naast staatssecretaris De Krom waren er ook nog sprekers die beter bij het publiek in de smaak vielen. Onder wie PvdA-leider Job Cohen en SP-leider Emile Roemer.

Van Ginkel: "Als het aan Emile ligt staan we in Den Haag met 100.000 man als het kabinet weigert te luisteren. Er zullen denk ik nog veel demonstraties volgen."

Het verhaal van Van Ginkel is integraal te lezen op het weblog.