Abdicatie in 't Veen?

1 februari 2012

Abdicatie in 't Veen?

Het belooft al een bijzondere koninginnedag te worden dit jaar: de koninklijke familie bezoekt Rhenen en Veenendaal. Maar kan het nog bijzonderder? Er wordt voorzichtigaan gespeculeerd over een mogelijk aankondigen van troonsafstand, aan het einde van het bezoek.

koningin
Foto: shownieuws.tv

Dat er in de kringen van het Koninklijk huis en het kabinet wordt gesproken over troonsafstand, maakt de geruchten geloofwaardiger dan ooit. Waarom zou het kabinet immers verklaren dat de Kroonprins klaar is voor troonopvolging, als er niets in de lucht hangt?

SP-afdelingsvoorzitter Marcel van Nieuwamerongen laat weten dat hij het leuk zou vinden als de geruchten kloppen. "Het wordt natuurlijk sowieso een bijzondere Koninginnedag, maar dit zou het kersje op de appelmoes zijn." Maar, voegt hij er nuchter aan toe: "Laten we niet op de feiten vooruitlopen. De Koningin bepaalt immers zelf waar en wanneer ze troonsafstand doet. Daar gaan wij niet over."

Volgens een breed aanvaard gerucht was de abdicatie in 2009 ook al in zicht; aan het einde van het Koninginnedagbezoek in Apeldoorn. De aanslag die Karst T. toen pleegde, hield de Koningin destijds nog even op de troon.