Ski-ongeluk Friso; kan Koninginnedag wel doorgaan?

22 februari 2012

Ski-ongeluk Friso; kan Koninginnedag wel doorgaan?

Sinds hij op vrijdag 17 februari in een lawine verzeild is geraakt, vecht Prins Friso voor zijn leven. Hoewel het gemeentebestuur de voorbereidingen voor Koninginnedag doorzet, is het nog maar de vraag of het feest wel kan doorgaan.

familie
Foto: royaltyguide.nl

"Het is niet bepaald chique om een feest op te hangen aan de Koniklijke familie, terwijl de familie zelf zo'n moeilijke tijd doormaakt." Aldus Marcel van Nieuwamerongen; afdelingsvoorzitter van SP Veenendaal. "Wij hebben er alle begrip voor als de familie het bezoek aan Veenendaal zou afzeggen, of een jaartje zou uitstellen."

De gemeente gaat echter onverminderd verder met de voorbereidingen op Koninginnedag; zij het dat er deze week geen grootse aankondigingen worden afgegeven. Het wordt de laatste Koninginnedag voor Ties Elzenga in zijn hoedanigheid als Burgemeester van Veenendaal, en het koniklijke bezoek geldt voor een belangrijk deel als 'zijn' feestje.

In het weekend voor Koninginnedag wilde Elzenga de horeca om 21.00u laten sluiten. Na 'goed overleg' met de horeca-exploitanten, moest hij echter bakzeil halen. Op zaterdag zal de horeca haar gebruikelijke openingstijden aanhouden, en alleen op zondag zal er vervroegd worden gesloten.

Dit houdt in dat er van zondag op maandag geen Koninginnenacht in Veenendaal zal plaatsvinden. Maar kan maandag de Koninginnedag zelf doorgang vinden? Dat is de vraag.

"Het is natuurlijk zuur voor de Burgemeester, als hem 'zijn' koninklijke bezoek door de neus wordt geboord." Aldus Van Nieuwamerongen. "Echter, er spelen belangrijker zaken. We hopen dat het gemeentebestuur dat inziet, en dat er met de Koninklijke familie zal worden overlegd hoe om te gaan met deze Koninginnedag."

De SP wenst de prins en zijn familie veel sterkte in deze moeilijke tijd.