Rekenkamercommissie onderzoekt functioneren regiotaxi in Veenendaal

29 mei 2012

Rekenkamercommissie onderzoekt functioneren regiotaxi in Veenendaal

De rekenkamercommissie van de gemeente Veenendaal concludeert in haar onderzoek naar de regiotaxi dat deze vervoersvoorziening niet altijd passend en tevredenstellend is voor de Wmo-pashouders.

De rekenkamercommissie heeft het onderzoek uitgevoerd in het eerste kwartaal van 2012. Er is onder andere gesproken met uitvoerende partijen, Wmo-pashouders en het Wmo-forum. De belangrijkste conclusie uit het rapport “Regiotaxi voor iedereen?” is dat de gemeente onvoldoende geïnformeerd is over de vraag welke consequenties het huidige vervoerssysteem heeft voor de klantgerichtheid. Daarnaast laat het onderzoek zien dat een grote groep Wmo-pashouders (61%) niet of nauwelijks gebruik maakt van de regiotaxi. Wat de achterliggende redenen hiervoor zijn, is niet bekend. De pashouders die frequent van de regiotaxi gebruik maken zijn voor het grootste deel tevreden.
Om gebruik te kunnen maken van de regiotaxi moeten de gebruikers voldoen aan een aantal spelregels. Deze spelregels zijn passend voor de minderheid van de Wmo-pashouders. De klachtafhandeling is erg technisch ingestoken en biedt klagende gebruikers onvoldoende mogelijkheden om tot een tevredenstellende klachtafhandeling te komen. Er is weinig aandacht om de klant te behouden.

De rekenkamercommissie adviseert het college van B&W en de gemeenteraad om in kaart te brengen wat de behoeften zijn van de Wmo-pashouders en vervolgens bevordering van het klantvriendelijk handelen centraal te stellen. De commissie heeft een aantal concrete aanbevelingen opgesteld die daaraan kunnen bijdragen.