Minder criminaliteit in Veenendaal

13 juni 2012

Minder criminaliteit in Veenendaal

Het totaal aantal misdrijven is in de gemeente Veenendaal in de eerste vier maanden van 2012 opvallend afgenomen ten opzichte van dezelfde periode van 2011 (-11%). Belangrijk is de daling op het gebied van woninginbraken (-37%). Ook de fietsdiefstal (-51%), autokraken (-29%) en overvallen (-75%) laten een flinke daling zien. Dit blijkt uit het Veiligheidsbeeld regio Utrecht dat vandaag is gepresenteerd op de website www.stopdecriminaliteit.nl. Op deze website leest u alle cijfers met betrekking tot het Veiligheidsbeeld van de regio Utrecht.

Met een daling van 37% ten opzichte van dezelfde periode in 2011, is het aantal woninginbraken in Veenendaal bovengemiddeld gedaald. Opvallend is dat het aantal pogingen vrijwel gelijk is gebleven. De daling zit vooral in het aantal geslaagde inbraken. De politie heeft extra gesurveilleerd in de wijken waar woninginbraken plaatsvonden. Tevens heeft de politie een woninginbrakenteam, wat zich bezig houdt met de onderzoeken naar woninginbraken. De gemeente, politie en woningbouwverenigingen hebben geïnvesteerd in de betrokkenheid en zelfwerkzaamheid van de inwoners van Veenendaal. Zo zijn er vorig jaar voorlichtingsavonden met een ex-inbreker georganiseerd. Burgernet is in het vergroten van de betrokkenheid van de burger tevens een belangrijk instrument.

Jan Dirk Bogerd, rayonchef van de politie in Veenendaal: "Doordat meer oplettende inwoners direct 1-1-2 hebben gebeld bij verdachte situaties, hebben wij meerdere woninginbrekers kunnen aanhouden."

Door gezamenlijk inzet van de verschillende veiligheidspartners is het aantal overvallen in Veenendaal gedaald met 75%. Van 4 overvallen in dezelfde periode vorig jaar naar 1 dit jaar. De straatroven zijn echter gestegen van 3 naar 5. Dit betekent dat we de samenwerking tussen de partners in het Keurmerk Veiligheid Ondernemen zullen verstevigen.

Mede dankzij een bewustwordingscampagne is fietsdiefstal is in het eerste kwartaal van 2012 met maar liefst 51% gedaald ten opzichte van 2011. Deze campagne die gaat over het voorkomen van fietsdiefstal heeft hier aan bijdragen. In samenwerking met de politie, woningbouwvereniging Patrimonium, rijwielhandelaren en het Landelijk Centrum Fietsdiefstal (LCF) heeft de gemeente gewerkt aan een gebiedsgerichte aanpak en een verbetering van de voorlichting richting inwoners. Daarnaast voert de politie extra controles uit om gestolen fietsen op te sporen.

Recent werden de uitkomsten bekend van een bevolkingsonderzoek: de Integrale Veiligheidsmonitor 2011 voor de gemeente Veenendaal. Belangrijke uitkomsten zijn dat minder Veenendalers slachtoffer zijn geworden van veel voorkomende criminaliteit, maar dat Veenendalers zich wel vaker onveilig voelen. Te hard rijden, hondenpoep en zwerfvuil, woninginbraken en overlast door jongeren worden gezien als de belangrijkste problemen. Dit komt overeen met de problemen die ook landelijk en in de regio worden genoemd. De overlastscores liggen vaak een fractie lager of op hetzelfde niveau als in de regio en in Nederland. Vergeleken met 2009 is er op deze punten niet veel veranderd.

"De cijfers bevestigen dat de gemeente zich met het programma Veiligheid richt op de goede zaken", aldus Arianne Hollander, programmawethouder Veiligheid. “Maar de doelstellingen voor de lange termijn zijn nog niet gehaald en intensivering op bepaalde punten is nodig. Daarom zet Veenendaal samen met experts van onder andere politie, openbaar ministerie en andere gemeenten, sterk in op ketenregie en de afstemming van activiteiten van verschillende samenwerkingspartners.”

Het programma veiligheid heeft als uitgangspunt dat iedere inwoner van Veenendaal recht heeft op een veilige leefomgeving. Samenwerking tussen gemeente, politie en inwoners is hierbij erg belangrijk. De gemeente werkt samen met hen aan een schoon, heel en veilig Veenendaal. Hoewel er soms verschil van inzicht op het niveau van uitvoering kan zijn, deelt de SP de uitgangspunten van dit beleid.

SP-fractievoorzitter Jan Breur: "Het is goed nieuws dat de criminaliteit afneemt, en dat er minder slachtoffers zijn. Maar we zijn er nog niet. Laten we de schouders eronder blijven zetten om criminaliteit te bestrijden."