SP: Wethouder heeft wat uit te leggen over Jongerenraad

25 juni 2012

SP: Wethouder heeft wat uit te leggen over Jongerenraad

Afgelopen week is de Veense Jongerenraad opgestapt na een conflict met de verantwoordelijke Wethouder, Bouwmeester. Wat de SP betreft heeft deze een hoop uit te leggen over de ontstane situatie.

“Volgens de Jongerenraad is er niet meer met de Wethouder samen te werken,” licht SP-fractievoorzitter Jan Breur toe. “Dat komt neer op een vertrouwensbreuk; de meest ongewenste situatie voor een bestuurder.”

bouwmeester
Foto: Veenendaal.nl

De spreekwoordelijke druppel vond plaats in de Voorbereidende Raadscommissie, waar Bouwmeester de politiek mededeelde dat hij het plan van aanpak van de Jongerenraad als onvoldoende beoordeelde. Een kwalificatie die hij tegen de Jongerenraad zelf niet in de mond heeft genomen.

Breur: “Als je tegen de Jongerenraad A zegt, en tegen de Gemeenteraad B, dan creeer je een geloofwaardigheidsprobleem voor jezelf. Hoe kunnen we er nog van uitgaan dat informatie van deze Wethouder juist is?”

In, en vooral rond, de Jongerenraad speelde al langere tijd het nodige. Sinds de evaluatie die eerder dit jaar plaatsvond, kwamen de spanningen steeds meer naar de oppervlakte. Met deze spanningen is de Wethouder ook niet goed omgegaan, gezien het uiteenvallen van de Jongerenraad. Breur: “Dat is tragisch”.

Breur was een van de oprichters van de Veense Jongerenraad en is hier tot zijn overstap naar de ‘grote mensen’-Gemeenteraad in 2006 actief voor geweest. Hij werd beloond voor zijn inzet met een levenslange toekenning van het Erelidmaatschap. Het opstappen van een groot deel van de Veense Jongerenraad ziet hij als een treurige ontwikkeling waaraan een moedig besluit is voorafgegaan.