"... en laat ons nou net toevalig koopkrachtkampioen zijn!"

10 september 2012

"... en laat ons nou net toevalig koopkrachtkampioen zijn!"

"Om de economie weer op gang te brengen, is het van belang dat mensen weer uitgaven kunnen en durven doen. En laat ons nou net toevallig koopkrachtkampioen zijn!" Een zelfverzekerde Jan Breur wist op het terrein van economie de nodige punten te scoren tijdens het radiodebat van 5 september op MidlandFM.

koopkracht

Breur was hier te gast, samen met VVD'ers Veen (Veenendaal) en Dijkstra (Scherpenzeel), SGP'ers Bisschop (Veenendaal) en Van Deelen (Scherpenzeel), CDA'ers Van't Noordende (Veenendaal) en Slappendel (Scherpenzeel) en 'lokalo' Van den Hoef (Woudenberg).

Naast de koopkracht wees Breur op het belang van een goede economische infrastructuur. Op lokaal niveau heeft hij hier voor de zomer, samen met de VVD, een aantal goede voorstellen voor gedaan.

Op het terrein van de zorg kon hij het verbazend goed vinden met CDA'er Slappendel, die een warm pleidooi hield voor kleinschalige zorg die sterk is gericht op de eerste lijn, en draait om de mens, in plaats van (be)handelingen. SP-kamerkandidaat Renske Leijten had in augustus eenzeelfde pleidooi gehouden op de openbare avond van de SP in SamSam.

VVD'er Dijkstra gooide op zorggebied een balletje op: omdat 5% van een medicijn ontwikkelingskosten zijn, en de overige 95% marketingkosten, zou de patient hieraan mee moeten betalen. Dit balletje trapte Breur moeiteloos uit de lucht.

"Als u constateert dat 95% van de zorgkosten wordt veroorzaakt door marketing, is het dan niet veel beter om de oorzaak daarvan - marktwerking - weg te nemen?

Op de vraag of het voor de gemeentelijke politiek uitmaakt of er een links of een rechts kabinet komt, kon Breur het goed met de Woudenberger Van den Hoef vinden. Er zou meer geld beschikbaar zijn voor de sociale thema's zoals zorg en (bijzondere) bijstand. Ook zou de rijksbijdrage aan het Gemeentefonds hoger zijn onder links dan onder rechts.

Volgens SGP'er Van Deelen kan links niet 'zomaar Sinterklaas spelen', maar 'moet het geld eerst verdiend worden'. Van den Hoef en Breur riposteerden dat er ook geen sprake was van 'onverdiend geld uitgeven', maar dat het simpelweg om een verdeelvraagstuk gaat.

Presentator Andeweg vroeg of gemeentepolitici er dan niet, ongeacht hun partijkleur, voor zouden moeten pleiten om op een linkse partij in de kamer te stemmen. Breur's antwoord: "Ik zou het van harte aanbevelen!"