SP start onderzoek naar reclamebelasting

29 november 2012

SP start onderzoek naar reclamebelasting

SP-afdeling Veenendaal heeft een onderzoek gestart naar de reclamebelasting. De partij wil weten hoe winkeliers aankijken tegen de belastingmaatregel waarmee het ondernemersfonds gefinancierd wordt. Een enquete is uitgezet in ondermeer de Prins Bernhardlaan, Achterkerkstraat en de kop van de Zandstraat.

De partij heeft die straten uitgezocht, omdat hiervandaan in het verleden veel klachten kwamen. Het betreft vooral veel kleine zelfstandigen, die wel de (hoge) lasten moeten opbrengen, maar er weinig lusten voor terugkrijgen.

In 2011 besloot de gemeenteraad tot voortzetting van de reclamebelasting. Voorwaarde hiervoor was wel dat het ondernemersfonds het draagvlak voor deze belasting zou vergroten, en de genoemde problemen zou oplossen. De SP onderzoekt in hoeverre het ondernemersfonds hier al in is gevorderd.

“De enquete loopt nog tot 15 december; pas daarna kunnen we vaststellen hoe het ermee staat,” aldus fractievoorzitter Jan Breur. “Maar uit de eerste reacties kunnen we opmaken dat het ondernemersfonds nog wel wat werk te verzetten heeft.”

Ondernemers die mee willen doen aan de enquete, maar niet in het geselecteerde gebied zijn gevestigd, kunnen het formulier per e-mail aanvragen via spjanbreur@gmail.com