PASSCHIER: "Als je commentaar hebt, moet je daar zelf iets aan willen doen."

25 februari 2013

PASSCHIER: "Als je commentaar hebt, moet je daar zelf iets aan willen doen."

In een groot interview in de Veenendaalse Krant, heeft Veenendaal kennis mogen maken met de nieuwste aanwinst in de SP-fractie: Charlie Passchier. Zij sprak met journalist Gerard van Wijk over haar drijfveren, haar achtergrond en de maatschappelijke ontwikkelingen die haar bezig houden.

charlie
Foto: Jolanda van Brenk/BDU

Passchier komt uit een politiek bewuste familie. Zowel haar moeder als haar zus zijn, net als zijzelf, lid van de SP; haar vader is vakbondsbestuurder bij CNV. Op haar politieke CV kan ze het lidmaatschap van het afdelingsbestuur van de Veenendaalse SP zetten, en ze is vice-fractievoorzitter van de Veense Jongerenraad geweest.

In de SP-fractie is Passchier woordvoerder op de thema's 'Jongeren' en 'Cultuur'. Met name de decentralisatie van de Jeugdzorg houdt haar erg bezig. "De kwaliteit moet gewaarborgd blijven en het is van belang dat de kennis op de juiste plek komt of blijft. Het moet niet zo zijn dat het gemeentebestuur zegt dat het zus of zo moet."

Het Veense gemeentebestuur, dat Veenendaal graag neerzet als stad - zonder te weten hoe, ontsnapt niet aan de kritiek van Passchier: "Er is sprake van een bekrompen, dorpse mentaliteit [...] Er wordt veel promotie voor Veenendaal gemaakt, maar heeft dat echt geholpen? Helpt het echt de economie?"
Ze voegt eraan toe dat 'promotie' bovenaan het bezuinigingenlijstje van de SP staat.

Passchier ziet wel dat de gemeente inspanningen verricht om jongeren te bereiken, maar betwijfelt of dat altijd evengoed aanslaat. Jongeren spoort ze aan om zich in de politiek te verdiepen. Haar drijfveer: "Als je commentaar hebt op de gang van zaken, dan moet je daar zelf ook iets aan willen doen."

Het volledige interview met Passchier is te lezen op: