Groeten uit de Sociale Werkplaats

4 maart 2013

Groeten uit de Sociale Werkplaats

De SP voert een ansichtkaartenactie tegen de bezuinigingen op de Sociale Werkplaatsen. Ook in Veenendaal wordt actie gevoerd. Zo troffen alle gemeenteraadsleden een ansichtkaartje op hun tafel aan, bij de laatste gemeenteraadsvergadering. Deze kunnen ze ondertekenen en opsturen naar het Kabinet, om zo kenbaar te maken dat ze deze bezuiniging niet steunen. De SP is erg benieuwd welke raadsleden hun kaartje ondertekenen en insturen.

groeten

Door de nieuwe Participatiewet worden de sociale werkplaatsen de komende twintig jaar in stappen afgebouwd. Jonggehandicapten krijgen straks te maken met de gezinsbijstand, en begeleiding en ondersteuning wordt finaal wegbezuinigd. Per 1 januari 2014 wordt er niemand meer toegelaten tot de sociale werkplaats. Doordat er wel werknemers uitstromen zullen er steeds minder collega's overblijven om de productie draaiende te houden. Voor de werkplaatsen dreigt faillissement. Tienduizenden mensen met een arbeidsbeperking krijgen zo de rekening van de crisis gepresenteerd.

Niet alleen de gemeenteraad, maar ook Sociale Werkplaats IW4, is voorzien van de ansichtkaarten. Hiermee worden de mensen om wie het gaat ook in de gelegenheid gesteld om zich uit te spreken tegen de kabinetsplannen.
“IW4 is een van de betere Sociale Werkplaatsen van Nederland,” licht SP-voorzitter Jan Breur toe, “misschien wel de beste. Als de kabinetsplannen doorgaan, komt deze Veense parel zwaar in de problemen. Wat moeten die werknemers dan?”

Het ansichtkaartje, gericht aan het Kabinet, maakt ook deel uit van het actiepakket dat de leden van SP-afdeling Veenendaal deze maand in hun ledenblad ‘de Tribune’ aantreffen. Ook zij kunnen zich uitspreken tegen de Participatiewet en de bijbehorende bezuinigingen. Breur: “We hebben een leuk actiepakketje voor onze leden samengesteld. We willen niet rustig afwachten wat er op ons afkomt, maar knokken voor iets beters. Bijvoorbeeld voor onze Sociale Werkplaats.”

Wie mee wil doen aan de actie kan de ansichtkaarten bestellen via armoedewerktniet@sp.nl of de kaart digitaal ondertekenen op www.armoedewerktniet.nl