Jansen: “Probleem scheefwonen overschat”

31 maart 2013

Jansen: “Probleem scheefwonen overschat”

“Het probleem van scheefwonen wordt overschat.” Die stelling poneerde Tweede-Kamerlid Paulus Jansen op de openbare avond over huren, die de SP op 11 maart in Brasserie ‘de Plantage’ organiseerde. Er zijn niet zo gek veel mensen die met een hoog inkomen een sociale huurwoning bezethouden.

jansen

Jansen ageerde hiermee tegen het Aswoensdag-akkoord dat minister Blok sloot met coalitiepartijen VVD en PvdA, en oppositiepartijen D66, ChristenUnie en SGP. Het akkoord moet er onder andere voor zorgen dat het scheefwonen wordt aangepakt. Jansen: “Mensen in een sociale huurwoning besteden doorgaans een hoger percentage van hun inkomen dan eigen-woningbezitters. Hun inkomen is ook een stuk lager. Daar komen nog de ziektekostenverzekering, gas en elektra, schoolkosten voor de kinderen en van alles bovenop. En dan nog de dagelijkse boodschappen. Er blijft echt niet zo gek veel over voor luxe, dus hoe scheef woon je dan nog?”

jansen

Volgens de SP is het redelijk wanneer mensen 25-35% van hun inkomen besteden aan wonen. Minister Blok weigert echter te zeggen wat hij een redelijk percentage vindt, maar beweert desalniettemin dat er 2,4 miljoen mensen scheefwonen. Jansen: “Dat is nogal een baude stelling, als je niet eens een definitie van scheefwonen geeft.”

Behalve Paulus Jansen sprak ook Patrimonium-directeur Piet de Vrije op deze avond. Die gaf aan te balen van de verhuurdersheffing die het rijk op de woningcorporaties loslaat. De corporaties moeten een fors bedrag aan de schatkist afstaan, en worden gedwongen inkomensafhankelijke huurverhogingen door te voeren. De Vrije: “Zo worden we gemaakt tot een verlengstuk van de belastingdienst, terwijl we steeds minder voor onze huurders kunnen doen.”

Jansen riep op om te betogen tegen de huurplannen van het kabinet. De Veenendaalse SP pakte deze handschoen op; een actie is in voorbereiding. Piet de Vrije zegde al toe hierbij aanwezig te zijn.