Solidariteit verdwijnt uit Werk, Inkomen en Participatie

31 maart 2013

Solidariteit verdwijnt uit Werk, Inkomen en Participatie

De gemeenteraad heeft in meerderheid ingestemd met het beleidskader Werk, Inkomen en Participatie. Omdat dit beleidskader de verantwoordelijkheid voor de werkloosheid verplaatst van de gehele samenleving als collectief naar de individuele werkzoekende, heeft de SP tegen gestemd. Het raadsvoorstel is in strijd met Menselijke Waardigheid, Gelijkwaardigheid en Solidariteit; de grondbeginselen waaruit de partij opereert.

SP-fractievoorzitter Jan Breur plaatste onder andere vraagtekens bij het voortraject voor reintegratie bij IW4. De partij had klachten ontvangen van mensen die deelnemen aan dit voortraject. Het werk dat zij moeten doen, zou eentonig en geestdodend zijn.
In de Tweede Kamer had zijn partijgenoot Sadet Karabulut vragen over deze situatie gesteld aan de Staatssecretaris. Breur vroeg wethouder van Soest om een reactie op de punten a) dat dit voortraject geen maatwerk biedt, en b) dat het zou kunnen leiden tot verdringing van de doelgroep – arbeidsgehandicapten. Van Soest wilde deze vragen niet beantwoorden.
Overigens benadrukt de SP dat sociale werkplaats IW4 een uitstekende plek is om arbeidsgehandicapten te laten werken, maar voor mensen zonder handicap is IW4 wellicht minder geschikt.

De VVD diende een motie in waarin bijstandsgerechtigden worden ondergebracht in klussendiensten, die werk van de thuiszorg overnemen. Ook hier stemde de SP tegen, omdat dit leidt tot verdringing op de arbeidsmarkt en verlies van professionaliteit. Een meerderheid was echter voor.
Een andere VVD-motie kon wel op de steun van de SP rekenen: goede samenwerking tussen gemeente en uitzendbureaus om (langdurig) werklozen aan werk te helpen.