Veenendaal spreekt zich uit over de bezuinigingen

24 april 2013

Veenendaal spreekt zich uit over de bezuinigingen

De gemeente Veenendaal staat voor een nieuwe omvangrijke bezuinigingsoperatie. In de afgelopen weken hebben inwoners de mogelijkheid gehad om via e-participatie hun mening kenbaar te maken over de komende bezuinigingen. De peiling is door 153 personen ingevuld. De resultaten zijn inmiddels verwerkt in een rapport voor raad en college dat te vinden is op www.veenendaal.nl .

Resultaten peiling
Uit de peiling blijkt dat veel inwoners van Veenendaal waarde hechten aan jeugd en onderwijs. Bij de vraag waar vooral niet op bezuinigd moet worden, gaf het overgrote deel van de respondenten aan dat jeugd en onderwijs zoveel mogelijk ontzien moeten worden. In dit kader waren er ook veel reacties op het al dan niet bouwen van het Ontmoetingshuis in Veenendaal-Oost.
De geraadpleegde inwoners zien de meeste bezuinigingsmogelijkheden op het gebied van cultuur. Bezuinigingen op cultuur mogen volgens hen echter niet leiden tot vermindering van subsidie aan de bibliotheek. Deze mening kwam niet alleen naar voren uit de resultaten van de e-participatie maar ook uit de peilingen die op Facebook waren geplaatst. Het onderwerp gemeentelijke bezuinigingen leverde op social media veel reacties op. Deze reacties zijn ook verwerkt in het rapport.
Alle uitkomsten van het onderzoek zijn te vinden in het volledige rapport op www.veenendaal.nl .

Vervolgtraject
Raad en college nemen de inbreng van de e-participatie samen met de inspraakreacties van de bijeenkomst van 10 april en de ontvangen schriftelijke reacties mee in hun afwegingen. Op woensdag 24 april maken de fracties hun mening over de bezuinigingen bekend tijdens een bijzondere raadscommissievergadering die om 19.00 uur begint. De raadsfracties presenteren dan hun zogenaamde shortlist. Deze bevat hun keuzes uit de eerder door alle fracties opgestelde groslijst van bezuinigingsmogelijkheden. De inbreng van de fracties wordt door het college gebruikt bij het opstellen van de Kadernota 2014-2017, welke op 8 juli in de gemeenteraad wordt behandeld en waarin de uiteindelijke keuzen over de bezuinigingen worden gemaakt.