SP wil behoud gratis trouwen op maandagochtend

27 oktober 2013

SP wil behoud gratis trouwen op maandagochtend

De SP wil dat het mogelijk blijft om op maandagochtenden gratis te trouwen. Iets wat het college van Burgemeester en Wethouders wil afschaffen. De partij zal op de gemeenteraadsvergadering van aanstaande donderdag een voorstel doen om het gratis trouwen mogelijk te houden.

SP-fractievoorzitter Jan Breur: "Het past niet om in tijden van crisis drempels op te werpen voor gezinsvorming. Steeds meer mensen zien ervan af of stellen het uit, omdat het geld er niet voor is. De gemeente moet dan niet nog een extra financiele hobbel gaan vormen."

De partij beseft dat huwelijksvoltrekkingen de gemeente ook geld kosten, en zal voorstellen om de gratis huwelijken wel zo sober mogelijk te houden. Het gaat de partij er vooral om dat de juridische aspecten van het huwelijk voor iedereen bereikbaar blijven.

Breur: "Het huwelijk hecht een aantal zaken juridisch af, die voor veel geklungel zorgen als je ongehuwd bent. Vooral als er kinderen in het spel zijn. Een ongehuwde vader moet heel wat water naar de zee dragen voordat hij voor de wet een volwaardige ouder is. Als het gratis trouwen verdwijnt, ontneem je minder kapitaalkrachtige vaders het recht op volwaardig ouderschap."