Gratis trouwen blijft bestaan

4 november 2013

Gratis trouwen blijft bestaan

Het blijft mogelijk om kostenloos een huwelijk of geregistreerd partnerschap aan te gaan. Het College van Burgemeester en Wethouders had eerder aangegeven dat dit werd wegbezuinigd; de SP was het hier niet mee eens.

Een huwelijk of geregistreerd partnerschap hecht een boel zaken juridisch af die bij een relatie komen kijken. Te denken valt aan erfenissen bij overlijden, of de ouderlijke macht van de niet-barende partner wanneer er een kindje wordt geboren. Omdat de SP vindt dat deze zaken voor iedereenbinnen handbereik moeten blijven, diende fractievoorzitter Jan Breur een voorstel in om het te behouden.

Hij kreeg hierin bijval van SGP-fractievoorzitter Leunis van Klinken. Voor zijn fractie is het huwelijk een 'bijbelse inzetting', en "mag geld geen reden zijn om een huwelijk niet te sluiten."

Wethouder Verloop gaf echter aan dat zijn eerdere uitleg "niet compleet is geweest". Van de landelijke overheid heeft de Ambtenaar van de Burgelijke Stand de bevoegdheid en de verplichting gekregen om "in een gemeente met meer dan 10.000 zielen ten minste twee momenten in de week te hebben, waarop gratis kan worden getrouwd. De Ambtenaar bepaalt zelf op welke dag en welk uur."
Dat betekent dus dat er nog steeds gratis kan worden getrouwd. Omdat de openingstijden van het klantcontactcentrum gewijzigd zijn, is de mogelijkheid om gratis te trouwen niet meer op maandagochtend 9.00u en 10.00u, maar op dinsdag- en woensdagochtend om 9.00u.

Met deze correctie op de eerdere informatie die het College had gegeven, was het SP-voorstel niet meer nodig.