Samenwerkingsverbanden: bezint eer ge begint

28 november 2014

Samenwerkingsverbanden: bezint eer ge begint

"Als een gemeente een samenwerkingsverband aangaat, heeft dat voordelen. Volumevoordeel en efficiencyvoordeel zijn daar de voornaamste van. Maar een samenwerkingsverband kent ook nadelen, vooral omdat er zeggenschap verloren gaat. En dat heeft gevolgen voor het vertrouwen van de burger in de politiek."
Aldus SP-fractievoorzitter Jan Breur, bij bespreking van het rekenkameronderzoek naar de samenwerkingsverbanden van de gemeente Veenendaal.

Door de vermindering van zeggenschap en sturing kan het vertrouwen in de politiek worden geschaad. Hoe frustrerend is het voor een burger als zij iets wil, de wethouder wil het ook, en een meerderheid in de gemeenteraad wil het... maar het lukt niet. Als dat te vaak de teneur is, wat maakt het dan nog uit op welke partij je stemt? De politiek kan toch niets.
Breur herinnerde aan een behartenswaardig opiniestuk van zijn Hilversumse partijgenoot John Heemskerk, in de Volkskrant, enige tijd geleden.

Zo'n situatie heeft Veenendaal kort geleden nog gehad, toen een bezuiniging op Food Valley werd bepleit. De Food Valley partners wilden dit niet ~ de bezuiniging kon niet doorgaan.
De landelijke politiek heeft te maken met een naheffing van Brussel, waar men niet onderuit lijkt te kunnen komen. In tegendeel - de naheffing wordt alleen maar groter.
En de gekozen volksvertegenwoordigers - en de door hen aangewezen bestuurders - staan met lege handen.

De rekenkamercommissie schreef een rapport over de samenwerkingsverbanden van Veenendaal. Daaruit blijkt dat het inderdaad aan sturingsmogelijkheden schort. In het rapport staan een aantal aanbevelingen, die de sturing op samenwerkingsverbanden moet verbeteren.

Wat de SP betreft, gaat de gemeenteraad daar gezwind mee aan de slag.