Bibliotheek helpt mensen

8 november 2020

Bibliotheek helpt mensen

Foto: Baukje Hiemstra

met vragenover de nieuwe donorwet

Mensen die vragen hebben over de nieuwe donorwet of het Donorregister kunnen hiervoor ook bij Bibliotheek Veenendaal terecht.
Zij krijgen hier meer uitleg over de nieuwe wet of hulp bij het invullen van hun keuze of ze wel of geen donor willen zijn.

Bibliotheek Veenendaal bevindt zich in De Cultuurfabriek op Kees Stipplein 74.

Nieuwe donorwet

Bibliotheek Veenendaal biedt deze dienst aan vanwege de nieuwe donorwet, die op 1 juli 2020 in werking is getreden. In Veenendaal ontvangt iedere burger die nog geen keuze heeft gemaakt vanaf de maand november maximaal twee keer een brief, met daarin het verzoek om dit alsnog (digitaal) te doen. Maakt iemand na beide brieven nog steeds geen keuze? Dan wordt hij/zij toegevoegd aan het Donorregister met de vermelding ‘geen bezwaar tegen orgaandonatie’ en ontvangt hiervan een brief ter bevestiging. Men kan deze keuze overigens zelf altijd weer wijzigen.

Geen standpunt

De Bibliotheek neemt geen standpunt in over orgaandonatie maar geeft toegang tot laagdrempelige en betrouwbare informatie zodat mensen zelf een weloverwogen keuze kunnen maken of bieden hulp bij het invullen van hun keuze. Dit past bij de onafhankelijke en neutrale informatiefunctie van de Bibliotheek.

Een grote groep mensen heeft nog niet aangegeven of zij orgaandonor wil zijn. De verwachting is dan ook dat veel mensen straks vragen hebben over de nieuwe wet, de brief of het invullen van hun keuze. Dan is het belangrijk dat er een plek is waar men dichtbij huis terecht kan voor extra uitleg of informatie.

Fijn dat de bieb er is!

De SP vindt het een goede zaak dat de bibliotheek deze hulp biedt, zonder een standpunt in te nemen.
Fractievoorzitter Jan Breur: "De keuze om al dan niet orgaandonor te worden is niet iets dat je zomaar doet. En de nieuwe donorwet kan inderdaad vragen op roepen. Dan is het fijn dat er een plek in de buurt is waar je met je vragen terecht kunt. Laten we vooral zuinig zijn op onze bieb, zodat we er nog lang van kunnen genieten."

Helemaal mee eens mensen!!