De Zilveren Tomaat

30 januari 2022

De Zilveren Tomaat

Bijzondere onderscheiding voor Jan Breur

Op donderdag 27 januari,voor aanvang van de gemeenteraadsvergadering, is SP-fractievoorzitter Jan Breur onderscheiden met de Zilveren Tomaat. Dit is de op-een-na hoogste onderscheiding binnen de SP. De toekenning vond plaats op de trappen voor het gemeentehuis.

Foto: SP Veenendaal

Jan Breur is betrokken geweest bij de oprichting van SP Veenendaal en van de Veense Jongerenraad. In het afdelingsbestuur heeft hij op penningmeester na alle functies bekleed. Sinds de SP in 2006 voor het eerst meedeed aan de gemeenteraadsverkiezingen in Veenendaal is hij gemeenteraadslid. Bovendien is hij initiator en organisator van het jaarlijkse Novemberdebat, het ROODSTOCK strandfestival, de activiteiten van Veenendalers Voor Vrede en verschillende demonstraties.

Foto: SP Veenendaal

"Het is mijn taak om dingen te zeggen," zei Breur beduust, "maar nu heb ik even geen woorden." Die woorden kwamen al snel, in de vorm van een anecdote. Hij haalde een gesprek aan tussen hem en een journalist, toen hij voor het eerst - als enige SP'er - in de raad werd gekozen. Op de vraag hoe hij dat allemaal ging doen in zijn eentje, antwoordde hij: "een SP'er is nooit alleen."
"Ik heb in de afgelopen jaren veel herinneringen aangemaakt," vertelde Breur, "en in al die herinneringen speelde wel minstens één van jullie ook een rol. Ik heb het nooit alleen gedaan. Deze tomaat is voor de hele afdeling!"

Foto: SP Veenendaal

Breur is de tweede Veenendaler die deze onderscheiding ontvangt. In 2017 werd de Zilveren Tomaat toegekend aan Erik Ottink (1970-2018).

Zie ook: