(ingezonden brief) Tattoo versus UMTS

23 oktober 2008

(ingezonden brief) Tattoo versus UMTS

Met verbazing las ik in de lokale media dat er een taboe rust op een nog te vestigen tattooshop in de Gouwe. Dat taboe is in het leven geroepen door de Christen Unie en de SGP. Ik had zelf niet ingezien dat daar een taboe op zou moeten liggen. Gelukkig zien beide partijen wel in dat het tatoeëren van het lichaam al een eeuwenoud gebruik is. Maar de CU en SGP zijn bang dat het gebruik van chemische cosmetische middelen een gevaar voor de gezondheid gaat opleveren. Mocht dit al een risico voor de gezondheid opleveren, dan lijkt mij dit de keuze voor degene die de tattoo laat zetten. Er is zeker geen gezondheidsrisico voor de omwoners van de tattooshop! Verder zijn de christen partijen van mening dat het tatoeëren van kinderen en tieners niet wenselijk is. Deze mening wordt door meerderen gedeeld en daardoor is het ook niet mogelijk dat minderjarigen zomaar een tattoo kunnen laten zetten. Een minderjarige kan alleen onder toezicht van zijn ouder of voogd zich laten tatoeëren.

De CU en SGP willen de tattooshop liever verplaatsen naar een winkelgebied. Er zijn wel meerdere winkels of bedrijven aan huis gesitueerd in woonwijken. Neem bijvoorbeeld Het Franse Gat of De Boslaan. Moeten deze winkels dan ook maar verhuizen? Als beide partijen consequent zijn, zeggen ze op deze vraag ‘ja’. Ofwel er is hier sprake van betutteling ofwel men heeft vooroordelen. Is de eigenlijke angst van de CU en SGP niet dat er criminelen en andere ruige types zich in de wijk gaan begeven? Dan kan ik deze angst direct wegnemen, want tattoos worden namelijk gedragen door mensen in iedere laag van de bevolking. Ik vind het te prijzen dat de CU en SGP zich zorgen maken om de gezondheid van de burger, maar die bezorgdheid lijkt hier een tikje overdreven.

Ik ben op het moment veel bezorgder over de UMTS antennes waar Veenendaal langzaamaan mee volgezet wordt. Gemeente, landelijke overheid en providers hebben hier allang afspraken over gemaakt. Als omwoner kan je niet van tevoren in het verweer gaan tegen een UMTS antenne, want die staat er zomaar ineens, er is geen vergunning voor nodig. Het is bewezen dat UMTS-straling effect heeft op het lichaam. Hoe gevaarlijk het is voor het lichaam, daar is nog niet iedere wetenschapper het over eens.

Feit is wel dat zowel landelijke overheid, gemeente, providers en “eigenaren” van UMTS antennes in de tussentijd een gezondheidsrisico nemen voor de burgers. Voor het nemen van een gezondheidsrisico van UMTS-straling in je eigen lichaam kun je dus niet kiezen, gelukkig kun je dat voor een tattoo wel.

Aangezien het feit dat de CU en SGP zich bezorgd maken om de gezondheid van de inwoners van Veenendaal willen wij hun vragen om zich in te zetten voor een gezonder UMTS beleid in Veenendaal. Dat betekent voor ons het terugdringen van het aantal UMTS-masten in woonwijken en boven op scholen.

Jochien Timmer
Bewonerscommissie tegen UMTS op het CLV