Het orakel

4 maart 2006

Het orakel

Hoe het mogelijk is weet ik niet maar ik belande tijdens het zappen bij Talpa en zag ik Mark Rutte, de jongste Benjamin van de VVD en huidig, falend, campagneleider.

Hij verdedigde Rita, je weet wel die van uitzettingen, in haar standpunt dat homo's gerust terug kunnen naar Iran. Iran waar verdikke de doodstraf staat op alleen al het woord homo in je mond nemen, teminste als je zegt dat je het bent. Rita houdt echter vol dat de gevluchte homo's uit Iran, die hier verblijven, gerust terug kunnen omdat ze daar, als ze zich 'gedragen' geen gevaar te vrezen hebben. Ja hoe naïef kun je zijn.

Dat geldt trouwens voor de hele VVD, schreeuwen en afgeven op andere partijen omdat je zelf geen beleid hebt. Hoe mensonteerend is het voor mensen die niet rond kunnen komen omdat er geen armoedebeleid is, en de VVD maar horen zeggen dat dit aan je zelf ligt. Omdat je beter kunt werken dan je hand ophouden, ben ik het helemaal mee eens, er gaat niets boven werk. Maar wat als je niet kunt werken door een handicap, ziekte of omdat je zoals al veel ouderen je hele leven al gewerkt hebt?, en nu eindelijk geniet van je pensioen.

De pensioenen en uitkeringen zijn volgens Mark Rutte, en veel lokale VVD-ers, hoog genoeg, en behoren tot de hoogste in Europa. Dat kan wel zo zijn maar het is niet genoeg, vooral niet na verhoging van de ziektekostenverzekering en energienota. Dat mensen naar de voedselbank moeten ligt niet aan de uitkering volgens de VVD, maar omdat de mensen niet weten hoe ze bijzondere bijstand moeten aanvragen, de weg niet weten naar bureau schuldhulpverlening en veel te veel krediet opnemen. Beste VVD, als je al op een minimum zit kan je schreeuwen wat je wilt maar krijg je van je leven nooit een krediet.

Waar het echte probleem zit is dat de VVD en hun collega's van het CDA niet willen inzien dat er meer armoede is ontstaan tijdens hun regeerperiode, tijdens hun waarde en normen periode. Door het falen van mensen voorlichten over voorzieningen die er beschikbaar zijn, door te korten op bureau schuldhulpverlening. Het catagorisch ontkennen dat er armoede heerst door een falend beleid geeft wel aan dat bestuurders van de VVD niet echt met beide benen op deze aarde staan. Dit geldt ook zeer zeker voor de meeste van onze Veense VVD-bestuurders.

En ja als je geen standpunten hebt haal je, net voor aankomende verkiezingen, het orakel uit Diever er weer bij om de aandacht af te wenden, waar het werkelijk toe doet.