Help Sibel Yalvac

30 juni 2006

Help Sibel Yalvac

Op 10 juli 2003 werd de 21-jarige zwakbegaafde Sibel Yalvac gearresteerd op het vliegveld van Jakarta en op 6 april 2004 werd zij vervolgens tot 10 jaar gevangenisstraf veroordeeld voor drugsmokkel door de Rechtbank van Tangerang (Jakarta). Twee onafhankelijke Nederlandse experts, een psycholoog en een reclasseringsambtenaar, hebben Sibel echter onderzocht en verklaard dat zij verminderd toerekeningsvatbaar is omdat ze oorzaak en gevolg niet goed van elkaar kan onderscheiden, te lichtgelovig is, veel fantasie heeft en niet tot twaalf kan tellen. Haar straf zou in het licht van haar geestgesteldheid dus heroverwogen moeten worden. Elk jaar is er op de vooravond van 17 augustus een mogelijkheid tot amnestie.

De kamerleden Harry van Bommel (SP) en europarlementariër Jules Maaten (VVD) zijn een campagne begonnen om 5000 handtekeningen in te zamelen. Daarmee willen ze de Indonesische overheid onder druk zetten om de zaak van de Rotterdamse Sibel Yalvac te heropenen. Klik hier voor de site waar je je handtekening kan zetten