Bijdrage SP in cie Werk over Ruimbaan

13 oktober 2006

Bijdrage SP in cie Werk over Ruimbaan

In de raadsvergadering van 27 april 2005 is een amendement aangenomen waarvan de strekking is: De evaluatie dient als bijsturingsmoment om de doelstelling van het project waar te maken.
Dus is het voor ons klip en klaar dat het nu voorliggende voorstel van het College mbt het beëindigen van Ruimbaan miv 1 juli 2007 onjuist is.

Door de VVD is bij de cie Werk op 14 april 2005 over de vaststelling van het beleidsplan gezegd: 'Heeft Ruimbaan met dit werkplan een kans'? Neen was hun antwoord. En 'Gelooft het college er zelf wel in'?
Voorzitter, die vrees of zo u wilt de conclusie van destijds de VVD is nu dus waarheid geworden.
Het nu zittende College geeft geen moer om Ruimbaan en geeft een eigen draai aan het al eerder genoemde amendement.

Er is de OR om advies gevraagd over het beëindigen van project Ruimbaan. Het advies van de OR is duidelijk, Ruim baan voor Ruimbaan. Dus niet het beëindigen maar doorgaan. Enwel omdat uit het evaluatierapport alleen de College welgevallige informatie naar de cie Werk en in het raadsvoorstel naar voren komt.
Het College doet niets met het evaluatierapport van BMC. In dit rapport staan aanbevelingen oa hoe het beter aangepakt zou kunnen worden. Ten eerste schiet onderzoeksburo BMC het beleidsplan aan flarden, het is eigenlijk een flut beleidsplan. De doelstellingeen zijn veel te vrijblijvend.
Eigenlijk hebben wij als cie Werk ons werk vorig jaar dus ook niet goed gedaan.

Voor de SP is het duidelijk dat het College afwil van Ruimbaan en er eigenlijk nooit zin in heeft gehad. Je zou haast denken dat het College de Raad vorig jaar een beleidsplan heeft voorgelegd waarvan zij al wisten dat het gedoemd was om te mislukken. Over voorbedachte rade wil ik niet spreken maar het riekt wel.
Als ik het beleidsplan 2007 Werk & Inkomen, wat we straks behandelen, lees kom ik diverse malen Ruimbaan tegen. Dit beleidsplan is opgesteld in aug/sep.. Het rapport BMC is uitgereikt in sep. Toch wordt in het beleidsplan W&I al rekening gehouden met het herformuleren van het budget ivm evaluatie Ruimbaan. Jaja hoezo niet aan sturen om Ruimbaan te executeren.

Met wat voor argumenten de Wethouder straks ook komt, ons besluit staat vast, wij steunen het raadsvoorstel om het project Ruimbaan per 1 juli 2007 te beëindigen NIET.

Om met de woorden van de vorig jaar veel te vroeg overleden schrijver Karel Glastra van Loon te spreken, en gericht aan het College:

??Blijf niet mokken aan de kant staan,
Stel een daad en toon je moed.?

M.a.w., het zou het College sieren dit raadsvoorstel in te trekken. En met een nieuw beleidsplan te komen voor Ruimbaan waarin de aanbevelingen van onderzoeksburo BMC zijn opgenomen. Dit moet dan een gedegen plan zijn en goed omschreven de taakstelling waaraan Ruimbaan moet voldoen. Dan heeft Ruimbaan een kans van slagen.