Verbeet nieuwe Kamer voorzitter

6 december 2006

Verbeet nieuwe Kamer voorzitter

Heb het debat gevolgd over de verkiezing van de nieuwe voorzitter voor de Tweede Kamer. Ik moet zeggen een sterk staaltje van overschatting van hun eigen kunnen. Als elke sollicitant in Nederland zo zou reageren op een functie, hadden we nu echt in het slob gezeten.

De beiden, nu demissionair ministers, van der Hoeven en Kamp hadden nu grote woorden over het informeren van de Kamer, zij zouden dit beter doen dan het de afgelopen periode is gebeurd. Waren zij niet verantwoordelijk, vooral Kamp, om juist informatie achter te houden?

Je zou als leek echt gaan voor de stotterende en moelijk uit haar woorden komende Gerdi Verbeet van de PvdA. Net als ik dit schrijf moet dhr van der Camp (als ik de naam goed heb) je weet wel die CDA-er met een moeilijk passend kunstgebit zijn stem uitbrengen.

Het wordt wat met die nieuwe voorzitter, het wordt ws een oorlogzuchtig oud defensie minister of een oud minister van onderwijs, die door haar toedoen het onderwijs verder is weggezakt in moeras en nog grotere achterstanden zijn ontstaan (of was dat te danken aan de hr Rutte, oud staatssecretaris (onderwijs) en nu fractievoorzitter van de VVD.) Beiden verkondigen vernieuwingen aan, ik ben benieuwd.

Helaas in de eerste ronde is er geen nieuwe voorzitter uit gekomen. uitslagen eerste ronde: Kamp 43, van der Hoeven 46 en Verbeet 53. Er waren twee ongeldige stemmen en 144 stemgerechtigden. Tweede ronde weer geen meerderheid voor één van de kandidaten. Henk Kamp greeg de minste stemmen en nu in de derde ronde gaat het tussen Verhoeven en Verbeet omdat de minst stemmen krijgende kandidaat afvalt.

Verbeet wint de laatste ronde en verslaat van der Hoeven met 78 tegen 66 stemmen.