Armoede Werkt Niet

14 december 2011

Armoede Werkt Niet

De manifestatie Armoede Werkt Niet in de Brabanthallen in Den Bosch is door 6500 mensen bezocht. Onder hen was onze penningmeester, Nico van Ginkel.
Zijn verhaal is hieronder te lezen...

Manifestatie armoede werkt niet.

Zaterdag 10 december bezocht ik de protest manifestatie van armoede werkt niet.
Meer dan 6500 mensen protesteerden in de Brabanthallen tegen de bezuinigingen van het kabinet op de bijstand, de zorg, de sociale werkplaats en het speciaal onderwijs. De manifestatie werd georganiseerd door SP, PvdA, Abvakabo, FNV Bondgenoten en anderen.

De stemming kwam er al meteen in toen Carrie uit Rotterdam het woord voerde. In haar onvervalst Rotterdamse tongval gaf zij haar kwalificatie over onze huidige regering.
Ze had schrijnende verhalen over mensen uit de sociale werkvoorziening, jonggehandicapten, chronisch zieken en mensen in de Bijstand.
Er zijn mensen bij die aanvraag wekenlang op de Bijstand moesten wachten en in de tussentijd uit hun huizen werden gezet, De plannen van Rutte moeten zo snel mogelijk van tafel. Bij veel mensen die in de Sociale werkplaatsen werkzaam zijn, willen ze de banen schrappen. Veel mensen zullen dan achter de geraniums belanden of worden aan het werk gezet beneden het minimumloon.

We genoten van enkele artiesten Zoals Harry Slinger, Sjaak bral en de Spic en Span swingband. Zij gingen vaak in op de actuele situatie.

Staatssecretaris De Krom had ook de moed om onze manifestatie te bezoeken en gaf zijn toelichting weer dat wie werken wil, moet kunnen werken, ook daadwerkelijk waar te maken. Als de staatssecretaris het echt zo goed wil regelen, dan zorgt hij dat de banen in de sociale werkplaats gegarandeerd blijven. Het zijn allemaal mooie woorden, maar de werkelijkheid die dit kabinet voor ogen staat dat mensen die beneden vermogen kunnen werken maar afgescheept kunnen worden beneden het huidige minimumloon. De staatssecretaris zei ook dat er geen sprake was van het schrappen van 60.000 banen in de sociale Werkplaatsen. De hele zaal begon te joelen en scandeerde herhaaldelijk ?leugenaar?.

Hij mocht ruim 126.000 handschoenen in ontvangst nemen en kreeg een bloem overhandigd. Welke bloem? Je raad het nooit. Een geranium.

Onze Emile Roemer trok goed van leer. Hij was woedend over de woorden van Rutte terwijl er in Nederland wachtlijst bestaan voor de voedselbank. En dat in een van de rijkste landen van Europa. Als het aan Emile ligt staan we in Den Haag met 100.000 man als het kabinet weigert te luisteren. De zaal kwam in een heel strijdlustige stemming, zoals ik zelden heb meegemaakt. Er zullen denk ik nog veel demonstraties volgen, maar met allen voor 1 en 1 voor allen zullen we uiteindelijk de botste koppen tot andere gedachten moeten dwingen.