De zorg zal ons een zorg zijn!

28 mei 2013

De zorg zal ons een zorg zijn!

DOOR: TOKE

Datum: 13 mei
Locatie: Het Perron
Organisatie: CDA Veenendaal
Avondvoorzitter:Ron Rijnbende/Marieke Overduin
Gastspreker: Mona Keyzer
Aanwezig: Ongeveer 100 bezoekers van Zorginstellingen, Politiek, Burgers.
Doel van deze avond: Meedenken over de bezuinigingen in de zorg

Opening door de voorzitter:
Er moet bezuinigd worden, de zorg wordt gedecentraliseerd, dit houdt in dat de zorg wordt overgeheveld van het Rijk naar de Gemeenten! Helaas zonder de bijkomende bedragen, er wordt gekort met liefst 40%! Aan de gemeente vanavond in de persoon van Hans Bouwmeester de moeilijke taak om dit voor zijn rekening te nemen.

Waar moeten we beginnen?

In de praktijk!
Vanavond iemand van Abrona met een Client die zelf goed kan verwoorden wat hij nodig heeft om in de maatschappij mee te kunnen draaien(participeren).Vanuit de W.M.O. krijgt hij de volgende ondersteuning:H.H. hulp, Regiotaxi, de Valies voor grotere afstanden! De client werkt bij en catering bedrijf waar hij zelf naar toe kan met o.v.v..Hij verdient 80% van het minimumloon, wat aangevuld wordt met een Wajong uitkering. Als vrijwilliger maakt hij deel uit van de W.M.O. adviesraad waar hij begeleiding krijgt van een Jobcoach, die hem tevens begeleidt bij zijn werk in het cateringbedrijf. Als mantelzorger gaat hij ook nog regelmatig naar zijn vader, die elders woont, waar hij de regiotaxi en de Valies voor nodig heeft omdat hij door zijn handicap problemen heeft met overstappen met o.v.v. Omdat alles nu minder gaat worden denkt hij zelf aan een vrijwilliger die hem naar zijn vader zou kunnen brengen. Maar als dit regelmatig zou gaan gebeuren wordt dit een minibedrijfje volgens Hans Bouwmeester.
Na deze informatie kwam er een sheet op het doek met de volgende gegevens:

Bij Abrona zijn:
- 2000 Clienten
-1800 medewerkers
-750 vrijwilligers
-180 voordeuren
-En een bedrag van 75 miljoen voor de zorg, wat nu voor 100% uit de AWBZ komt!

Nu moet er maar liefst 40% bezuinigd worden! Maar Hoe?
De gemeenten zijn hier nog helemaal niet klaar voor!
Wat er exact gaat veranderen is nog steeds niet duidelijk.
Een punt helaas wel, dat is dat de H.H.Hulp in 2014 gaat veranderen!
Dit houdt in, dat er 100.000 mensen in de thuiszorg overgeheveld worden naar de WW!
Gelukkig is dit inmiddels al met de helft verminderd, maar nog steeds 100.000 handen die moeten verdwijnen!

Deze taak zou moeten worden overgenomen door de Mantelzorgers die al overbelast zijn(denk aan kinderen met hun gezin, waar wonen deze kinderen, hebben de ouderen of de mensen die thuiszorg nodig hebben wel kinderen?)
Ook is het de bedoeling dat de Intramurale zorg (verzorgingshuizen, huizen voor begeleid wonen) onder de AWBZ regeling gaan vallen. Alleen die mensen met een ZZP 4 indicatie, (zorgzwaartepakket 4) worden dan nog opgenomen in de zorginstellingen. De mensen met een lagere indicatie wordt dan de verantwoording van de maatschappij, het geld komt uit de pot van de WMO, wie worden dan de begeleiders van deze mensen? Weer de mantelzorgers, vrijwilligers of de thuiszorgers? Dit alles zal een zware taak worden voor de burgers, de maatschappij is erg veranderd, de sociale cohesie is niet meer zoals vroeger met de grote gezinnen waar iedereen op elkaar lette. Deze verantwoordelijkheid is te groot voor de hedendaagse maatschappij.

Wat kost een gemiddeld gezin wat totale zorg nodig heeft?
-Gemiddelde zorg 66.000
-Gemiddelde ondersteuning 17.000
-Gemiddelde inkomenssteun 21.000
-Totale kosten voor een jaar in Euro's 104.000

Daarna komt Mona Keyzer aan het woord:
De algemene tendens van de bevolking komt hier op neer: Zijn er problemen op het gebied van de Jeugdzorg of de gewone zorg, dan gaat men naar de gemeente! Dat is een kwart van de bevolking die dit als aanspreekpunt ziet.(Is dat ook zo?)
Waar ligt de grens tussen het zelf regelen (zelfregie) van allerlei hulp, ondersteuning en zorg, wanneer is de hulp van de gemeente nodig?
Hier is nog geen duidelijk antwoord op!

Een kort verhaal over de AWBZ:
In 1968 werd de AWBZ als volksverzekering opgericht, gericht op langdurige-onverzekerbare zorg. De bevolking betaalt hier een eigen bijdrage voor aan het Rijk
Wat wil nu de huidige regering?
-Zolang mogelijk thuisblijven(dat willen we zelf ook graag)Dit voorkomt een hogere werkdruk op de intramurale zorg!
-Nu komt er echter een hogere werkdruk op de extramurale zorg(denk weer aan de mantelzorgers,vrijwilligers en de wegbezuinigde thuiszorg)

Hoe willen we dit aan gaan pakken?
-Fraude en verspilling tegengaan
-Strakke planning
-Keuzes van indicaties
-Wat is de ondergrens?
-Kunnen de gemeenten dit allemaal aan wat tijd en budget betreft?

Inmiddels is er van de staatssecretaris de Heer van Rijn een brief met hoofdlijnen verschenen.
Tot slot, Wat wil het CDA doen om de zorg onder controle te houden?
Met een soort Bonnensysteem gaan werken (administratie dus banen?)
Al met al, de zorg is en blijft een kostbare zorg...