Huurmanifestatie 18/5; een kleine geschiedenis

3 juni 2013

Huurmanifestatie 18/5; een kleine geschiedenis

DOOR: TOKE

Eindelijk, daar was dan de grote huurmanifestatie waar we lang naar toe gewerkt hebben.

Het begon allemaal met een openbare avond op over de extra huurverhoging die per 1 juli a.s. in gaat.
De gewone huurverhoging is niet het grootste probleem, maar de extra huurverhoging van 1,5%, 2%, tot zelfs 4% bovenop de 2,5 % huurverhoging (naar gelang de inflatie.)

Dit is afhankelijk van het inkomen achter een voordeur.bv. Werken man en vrouw allebei, dan wordt dit inkomen bij elkaar opgeteld, waardoor een hogere inkomensgrens ontstaat, daardoor de huur extra verhoogd.
Tegen deze verkapte belastingverhoging wordt dus bezwaar gemaakt.
Dat hebben we gedaan door verschillende avonden bij een van onze bestuursleden ons te gaan beraden wat we hiertegen gaan ondernemen.

De knuppel werd in het bekende hoenderhok gegooid, er werd gebrainstormd waar het volgende uitkwam:
-Leuzen verzinnen
-flyeren (10.000 stuks) zijn er verspreidt bij de huurwoningen, en op andere plekken Veenendaal
-170 mensuren werden hieraan besteed

Dan de grote dag van de Manifestatie, de vrijwilligers waren om 11 uur paraat om de borden met de Leuzen en teksten op te hangen, de 'roeptoeter' (megafoon) werd uitgeprobeerd en in de hoofdstraat werd de Manifestatie nog eens luidkeels aangekondigd.

Dit leidde tot een opkomst van ongeveer 100 personen, die bij aanvang werden verwelkomd door Jan Breur - onze fractievoorzitter, en Piet de Vrije van Patrimonium bouwvereniging Veenendaal. Deze hielden een spetterend betoog, waarna de stoet door de Hoofdstraat richting het Scheepjeshofplein ging, waar onze hoofdgast van deze dag Paulus Jansen van de Landelijke SP zijn verhaal vertelde.

Er werd nog door verschillende mensen nagepraat, gasten te woord gestaan door zowel Paulus Jansen als de mensen van de plaatselijke SP. Hierna was het een kwestie van opruimen, napraten bij een kop Warme chocolademelk of iets anders...