SP: Burgemeester Elzenga gaat alleen voor naamsbekendheid

4 februari 2006

SP: Burgemeester Elzenga gaat alleen voor naamsbekendheid

‘Burgemeester Elzenga heeft geen ruggengraat’ zegt Gert Worst voorzitter van de SP in Veenendaal.
Elzenga laat niet toe dat de profwielerklassieker niet doorgaat. ‘Over mijn lijk” zegt hij stellig in een artikel in ‘de Gelderlander’ van vrijdag 3 februari.

‘Dat de burgervader deze woorden in de mond durft te nemen prijs ik in hem, alleen om nu zo hoog van de toren te blazen slaat nergens meer op. Als voorzitter van het college heeft hij de bal bij de raad neergelegd om bezuinigingen door te voeren. Het college wilde niet met voorstellen komen om te bezuinigen, durfde dus geen knopen door te hakken’.

Nu de raad heeft besloten om bezuinigingen via het kaasschaafprincipe door te voeren, is Elzenga hier niet blij mee. De profwielerklassieker is een van de gedupeerden, maar er zijn tal van andere evenementen ook de dupe van het talmende beleid van het college, zoals bijvoorbeeld Lampegietersavond, Stichting Oranjedag, de nieuwjaarsviering in Escape, het multicultureel festival en de Avondvierdaagse. Dit zijn allemaal activiteiten waar de plaatselijke bevolking veel plezier aan beleeft, maar die niet in het Journaal komen.

Om de raad nu een schuldgevoel aan te praten vind ik zeer ongepast. Het is niet de schuld van de raad dat deze beslissingen zijn genomen, maar wel van het college dat laks en besluiteloos was.

Ik vind het onbegrijpelijk dat een burgemeester zich alleen inzet voor het behoud van de profwielerklassieker, terwijl er veel belangrijker zaken aan de orde zijn, die door een breder publiek gedragen worden. Alleen omdat de profwielerklassieker Veenendaal landelijke bekendheid oplevert, geeft de burgemeester de voorkeur aan dit evenement boven andere evenementen. Of misschien vindt de burgervader zichzelf belangrijker om het startschot te geven bij de start en te prijken op het podium, dan zaken aan te pakken die er echt toe doen?’ aldus Worst.

De SP laat wel weten dat ze de profwielerklassieker een warm hart toedraagt en hoopt dat hij dit jaar weer doorgaat.