Breur (26) "wint" bij seniorenwandeltest

1 december 2007

Breur (26) "wint" bij seniorenwandeltest

Zaterdag 1 december ging het 6e GALM-sportproject van start, geopend door wethouder Pilon. SP-fractievoorzitter Jan Breur was hierbij aanwezig, en kon als betrokken politicus de verleiding om een potje mee te sporten niet weerstaan.

GALM-projecten dienen ertoe om op een laagdrempelige wijze sport aan te bieden aan mensen van 55-65 jaar. Bij veel deelnemers is GALM hun eerste sportervaring. Naast de waardevolle beweging, worden er door het GALM-project ook sociale contacten gelegd waaruit vriendschappen ontstaan. De SP is een groot voorstander van de GALM-projecten.

De activiteit waaraan Breur meedeed is een wandeltest. De bedoeling is om op een vastgesteld tempo, dat van 4 km/u opgevoerd wordt naar 7 km/u langs 66 'stations' te gaan. Wie het tempo niet meer kan bijhouden, valt af. In
de ronde waar Breur in meeliep, was de 26-jarige fractievoorzitter de enige die alle 66 stations haalde. Zijn laatste concurrent viel ergens tussen station 50 en 60 af.

Breur: "De test ziet er doodgemakkelijk uit, maar het is nog knap lastig om het juiste tempo te vinden en vast te houden. En naarmate je het einde nadert, speelt de verzuring ook behoorlijk op; de laatste paar rondjes
waren echt een verzoeking, maar ik was vastberaden de test uit te lopen. Ik heb van dichtbij gezien hoe mooi een GALM-project is. Ik hoop dat het nog bestaat als ik 55 word; het is erg leuk om mee te doen."