Schriftelijke vragen over Mosquito

15 februari 2008

Schriftelijke vragen over Mosquito

Pottjewijd: “Jongeren zijn geen insecten.”

Schaduwraadslid Jaap Pottjewijd heeft namens de SP schriftelijke vragen gesteld aan het college over de Mosquito, een zoemapparaat dat wordt ingezet om hangjongeren weg te pesten. Volgens de firma Rhine Group beschikt de gemeente over zo’n apparaat. Het toepassen van de Mosquito is omstreden.

Minister Rouvoet (Jeugd en Gezin) laat, op verzoek van SP-kamerlid Renske Leijten onderzoeken of gebruik ervan in strijd is met de grondwet. De omstreden Mosquito maakt een hoog zoemgeluid dat bijna alleen door jongeren tot ongeveer 25 jaar wordt gehoord. Het geluid zou zo irritant zijn dat jongeren na korte tijd weggaan. De Mosquito zou mogelijk ook in strijd zijn met de grondwet die 'de persoonlijke levenssfeer' en 'de onaantastbaarheid van het lichaam' garandeert. Mogelijk is het zoemgeluid zelfs schadelijk voor jonge kinderen.

Mocht het college besluiten om het zoemapparaat actief in te zetten in Veenendaal dan is dat voor de Veense SP fractie onacceptabel. “Het is toch van de gekke om onze jongeren als irritante insecten te behandelen?” Aldus Jaap Pottjewijd, namens de SP lid van de commissie Middelen in Veenendaal. Omdat de firma Rhine Group melding maakt van het feit dat er in Veenendaal een apparaat geleverd is heeft de SP vragen aan het college gesteld. Pottjewijd: “Al gaat het wellicht om maar een zoemapparaat, dat is al een apparaat teveel.”