Cameratoezicht flop in UK

8 mei 2008

Cameratoezicht flop in UK

De investeringen die het Verenigd Koninkrijk heeft gedaan in cameratoezicht, blijken nauwelijks te helpen in de strijd tegen criminaliteit. Mike Neville, hoofdinspecteur van de Londense politie spreekt van een fiasco. Volgens SP-fractievoorzitter Jan Breur valt hier een belangrijke les uit te trekken voor Veenendaal.

De Britse overheid gaf miljarden uit aan cameratoezicht, en heeft met 4,2 miljoen camera's in gebouwen, winkels en bij wegen en treinstations de meeste camera's ter wereld. Toch zijn er maar 3% van de overvallen opgelost, en doordat criminelen niet bang zijn om gefilmd te worden gaat ook de preventieve werking verloren. Van de beelden is maarliefst 80% onbruikbaar.

Breur, die namens de SP-fractie woordvoerder is op het gebied van veiligheid in de commissie Middelen, ziet in de resultaten uit het Verenigd Koninkrijk een bevestiging van wat de SP zegt over cameratoezicht. "Breur: Cameratoezicht is geen taboe voor ons, maar we hebben wel altijd gezegd dat het geen wondermiddel is en dat we dus heel terughoudend zijn met de toepassing ervan. Die terughoudendheid blijkt nu dus gepast, want zelfs met miljoenen camera's ben je nog nauwelijks geholpen. Het geld kun je beter uitgeven aan echte veiligheid en
leefbaarheid."