Breur doorbreekt impasse raadspresisium

2 juni 2008

Breur doorbreekt impasse raadspresisium

Tijdens de vergadering van het raadspresidim (fractievoorzittersoverleg) op maandag 26 mei, is er een impasse ontstaan. De verschuivingen in het vergaderschema, die voorgesteld waren door de commissie Middelen (21 mei), zouden ongedaan gemaakt worden, zodat er pas in juli over het zwembaddossier gesproken kon worden. Oppositiepartijen ChristenUnie, SGP,
GroenLinks en SP waren het er niet mee eens; die pleiten voor behandeling in de eerst volgende raadsvergadering.

Door deze impasse kon er geen concept-agenda worden vastgesteld, omdat de stemmen staakten. De vier oppositiepartijen konden niet instemmen met een agenda waar het zwaarbeladen zwembaddossier niet instaat - de vier coalitiepartijen (PvdA, VVD, CDA, Lokaal Veenendaal) wilden pertinent niet dat het zwembaddossier op 4 juni behandeld zou worden. De stemverhouding bleef steken op vier tegen vier, totdat SP-fractievoorzitter Jan Breur zich terug trok uit de stemming.

Breur: "Je moet pragmatisch zijn. Zou je een agenda hebben waar het dossier op staat, dan zou 'kamp A' het er op 4 juni alsnog af proberen te krijgen; bij een agenda zonder het zwembaddossier trekt 'kamp B' ten strijde om het er op te zetten. Wat de uitkomst van het stemmen ook is, het resultaat is hetzelfde: een nieuwe discussie over de AGENDERING van
het zwembaddossier. Doordat ik me heb onthouden van stemming, is er nu in ieder geval een agenda voor 4 juni..."