Buurten in het Franse Gat en Schildersbuurt

17 juni 2008

Buurten in het Franse Gat en Schildersbuurt

SP’ers trekken de wijk in met kamerlid Smits

In het kader van ‘buurten in de buurt’, het grootste buurtonderzoek van Nederland, trok een groep Veenendaalse SP’ers op maandag 16 juni de wijk in. Zij werden vergezeld door het nieuwste Tweede-Kamerlid van de SP, Manja Smits. De groep ging huis aan huis langs in een aantal straten van het Franse Gat en de Schildersbuurt, waar zij de landelijke ‘ZO’-krant uitdeelden, handtekeningen inzamelden voor ‘Hier niet Bouwen’ en zich door bewoners lieten informeren over het wel en wee in de wijk.

Manja in gesprek met een bewoner
Manja in gesprek met een bewoner.

De SP’ers kregen verschillende verhalen te horen. Bij het Fabritiusvierkant wordt nog steeds gedeald, waardoor omwonenden hun auto niet meer op het parkeerpleintje durven te zetten. Ook voelen bewoners zich beduveld bij de plannen voor de Binnenronde. De aanvankelijke plannen waren heel schappelijk, maar deze hebben in de loop der tijd groteske vormen aangenomen. Ook houden de zwembadaffaire en het woningentekort de gemoederen van de buurtbewoners bezig.

SP-fractievoorzitter Jan Breur: “Het is goed om te weten wat er speelt, en met die kennis moet je ook iets doen. Helaas is er geen hapklare oplossing te geven; daar zijn de problemen te complex voor. Maar je moet er wel over na blijven denken. Welk beleid en welke concrete acties dragen bij aan een echte verbetering van de situatie?”

Kamerlid Smits heeft het bezoek als zeer prettig ervaren. Het Franse Gat is niet alleen een ‘probleemwijk’, maar heeft zeker ook veel mooie kanten. Smits: “Je hoorde het aan de mensen. Ondanks dat er zich problemen voordoen, zouden ze niet ergens anders willen wonen.”

Ook de actie ‘Hier niet Bouwen’ kreeg bij het buurten een goede respons. Veel mensen zien geen heil in het Binnenveld tussen Veenendaal en Achterberg als zoeklocatie voor woningen. Breur: “De vraag hoe groot Veenendaal moet worden – en ten koste van wat – speelt bij nogal wat Veenendalers. Als politieke partij moet je daar antwoorden op formuleren. Wild om je heen bouwen kán gewoon niet meer.”

Buurten in de buurt