Coalitie kiest voor cowboyverhalen

5 juni 2008

Coalitie kiest voor cowboyverhalen

De voltallige coalitie (PvdA, VVD, CDA en Lokaal Veenendaal) heeft een gezamelijk ordevoorstel van ChristenUnie, SGP, GroenLinks en SP om het zwembaddossier te bespreken in de raadsvergadering van 4 juni af te wijzen. De oppositie strijdt al langere tijd voor vlugge behandeling en ziet de noodzaak groter worden nu er cowboyverhalen zijn doorgedrongen in de media; SP-fractievoorzitter Jan Breur gaf aan deze cowboyverhalen de kop in te willen drukken, maar kreeg hiervoor geen steun bij de coalitiepartijen. Zij zeggen 'meer tijd nodig te hebben' om zich 'degelijk voor te kunnen bereiden'.

Breur benadrukte dat, nu de cowboyverhalen de rondte doen, niemand ontkomt aan imagoschade. Met name Sportwedhouder Jaap Pilon krijgt het voor zijn kiezen. In de media wordt hij verantwoordelijk gesteld voor het zwembadfiasco - aangericht door zijn voorgangers. De raad heeft echter nog geen oordeel geveld over de verantwoordelijkheid van Pilon. Breur: "Waar ik in een vroeg stadium voor gewaarschuwd heb, is bewaarheid geworden. Geruchten en geroezemoes zijn een eigen leven gaan leiden, en hebben hun weg gevonden naar de media. Een prominent artikel in de Veenendaalse Krant van vorige week doet bijvoorbeeld een licht op de zaak schijnen dat het onze niet is."

Tevens waarschuwde Breur voor een schijntegenstelling die door het debat rondom dit ordevoorstel zou kunnen ontstaan. Volgens hem ging het niet om snelheid VERSUS zorgvuldigheid; beide zijn van belang. In het zwembaddossier heeft de partij constant afwegingen moeten maken om correct met de materie om te gaan; zeker nu de wild-west verhalen in de media rondgaan, liggen beide - wat de SP betreft - meer in elkaar's verlengde dan dat ze elkaar 'bijten'.

Het zwembaddossier wordt nu 18 juni behandeld in de commissie Middelen en 3 juli in de gemeenteraad.