Ruimtegebrek 't Speelkwartier: Brede Wijkprobleem

19 juni 2008

Ruimtegebrek 't Speelkwartier: Brede Wijkprobleem

Tijdens de vergadering van de commissie Welzijn op 17 juni vroeg Dhr. Addou, opbouwwerker van Stichting de Vaart in Dragonder Oost, aandacht voor het gebrek aan ruimte in de Brede Wijkvoorziening 't Speelkwartier. Addou is bang dat hierdoor de voorziening aan zijn eigen succes ten onder gaat.

Er is hard gewerkt om de Brede Wijkvoorziening goed vorm te kunnen geven. De school, die onderdeel uitmaakt van de Brede Wijkvoorziening heeft echter meer leerlingen gekregen dan verwacht. Hierdoor kan Addou zijn werk niet meer doen tijdens schooltijden. Ook dreigen toekomstige leerlingen in Dragonder Oost te moeten uitwijken naar andere wijken.

Door deze situatie is het ruimtegebrek niet alleen het probleem van de school, maar een breed probleem van de hele wijk. Doordat de voorziening slechts beperkt 'breed' kan worden ingezet, dreigt de gedachte achter de Brede Wijkvoorziening ondermijnd te worden.

Wethouder van de Bos gaf hierop aan dat hij de problemen onderkende, maar niet in staat was om toezeggingen te doen. Zijn mogelijkheden om de situatie te verbeteren zijn - mede door de onderwijsverordening - beperkt.

De zorg over 't Speelkwartier wordt gedeeld door de gehele commissie. Alle partijen gaven aan dat een oplossing niet snel genoeg kan komen. Deze wordt niet alleen gezocht in de noodzakelijke uitbreiding, maar ook in het ontnemen van de druk op 't Speelkwartier door ook andere wijken een 'Brede Voorziening' te bieden.