Grote partijen blokkeren duurzame brandstof

18 juli 2008

Grote partijen blokkeren duurzame brandstof

De vier grote partijen hebben een voorstel van de SP tegengehouden, waarin er wordt gewerkt naar een vulpunt ('benzinepomp') voor biobrandstof op basis van frituurvet en restvet uit slachterijen. SGP, Lokaal Veenendaal en GroenLinks schaarden zich wel achter de SP, maar waren niet opgewassen tegen een meerderheid van ChristenUnie, PvdA, VVD en CDA.

Biobrandstof is een goed alternatief voor traditionele diesel en benzine, omdat dit het milieu minder belast en in tijden van stijgende branstofprijzen beter is voor de portemonee.

Ten opzichte van andere biobrandstoffen heeft biobrandstof op basis van frituur- en restvet het voordeel dat er geen oerbos wordt gekapt ten behoeve van plantages (zoals bij palmolie). Ook wordt er geen extra aanspraak gedaan op de voedselvoorraad (zoals bij pinda- en maisolie), maar krijgt materiaal dat anders afval zou zijn geworden een nieuwe gebruiksbestemming.

De grote partijen gaven geen toelichting op hun stem tegen duurzaamheid. Wel was PvdA-fractievoorzitter Beckerman er, na het afstemmen van de motie, als de kippen bij om bevestigd te krijgen dat het college er dus echt niet mee aan de slag gaat.