Bezoek aan DragonderAxi

21 september 2008

Bezoek aan DragonderAxi

Donderdag 25 september staat het beeldkwaliteitsplan Castor op de agenda van de gemeenteraad. Een plan waarin er nieuwe invulling wordt gegeven aan het terrein van Tuincentrum Van Ginkel en de stukken land die het bedrijf pacht van de gemeente. Omwonenden vrezen dat het groen dat hen omringt vervangen zal worden door beton en zien het plan niet zitten. Reden voor SP-fractievoorzitter Jan Breur om een kijkje ter plaatse te nemen.

Tijdens zijn bezoek heeft Breur zich uitvoerig laten informeren door een delegatie van omwonenden. Tijdens de rondleiding ontdekte de groep dat er paaltjes in de grond waren geslagen die mogelijk de rooilijn voor de te bouwen appartementen markeren. Een kwalijke zaak, vindt Breur.

"Kennelijk denkt de gemeente dat alles in kannen en kruiken is, en wordt alles in stelling gebracht om de projectontwikkelaar zijn slag te laten staan. Terwijl het gros van de besluiten die daarvoor nodig zijn nog niet zijn genomen!" Aldus Breur. "Dikke kans dat er een spelletje met ons wordt gespeeld."

Volgens Breur is de papieren werkelijkheid heel anders dan de werkelijkheid van de mensen. Het veldje waarvan de wethouder zegt dat er nooit kinderen spelen, blijkt bijvoorbeeld juist erg kinderrijk. En de bewering dat alleen het Van Ginkelterrein bebouwd gaat worden is ook onjuist. Voor een groot gedeelte betreft het (gepachte) gemeentegrond met een groene-, c.q. parkbestemming.

Breur: "Het vervelende van dit soort plannen is dat er steeds kleine deelbeslissinkjes worden genomen die aanvankelijk onschuldig zijn, zodat je uiteindelijk niet meer anders kan dan de grote monsterbeslissing ook te nemen. Als er een moment is om op de rem te trappen, is het nu."

Omwonenden willen de parkbestemming van de gepachte grond graag in ere herstellen. Hierin vinden ze; naast de SP; ook de econoom Professor Arnold Heertje aan hun zijde. Heertje verwijt de wethouder een intellectueel tekort, starheid en ouderwets denken. Hij stelt dat de burgers en de gemeenteraad het moet hebben van een vertraagde en onvolledige informatiestroom.

Breur: "Het is nu tijd om dit naderende moloch tot een halt te roepen. We hebben al teveel verkwanselt!"