Op je lip bijten bij persconferentie

11 september 2008

Op je lip bijten bij persconferentie

Het College van Burgemeester en Wethouders heeft in de ochtend van maandag 8 september een persconferentie gegeven. Hier gaven ze toelichting over de Motie van Treurnis, die voor de vakantie is ingediend door coalitiepartijen PvdA, VVD, CDA en Lokaal Veenendaal; en werd gesteund door de voltallige gemeenteraad. Bij de persconferentie waren ook raadsleden Jan Breur (SP) en Henk van den Heuvel (PvdA) aanwezig.

De raadsleden zaten in de zaal als toehoorder, en werden niet geacht daar iets te zeggen of vragen te stellen. Breur: "Af en toe moest ik op mijn lip bijten om niet toch iets te zeggen, maar over het algemeen was het niet moeilijk om me aan de instructies te houden."

Het College dankt de Motie van Treurnis aan de affaire rond het zwembad, die voor de vakantie haar hoogtepunt kende. Er is onder andere gevraagd om een 'heroverweging van de portefeuilleverdeling'. In de uitwerking van het College speelt de portefeuilleverdeling echter een bijrolletje.

Breur: "Of dit voldoende is, zal nog moeten blijken. Voorop staat de bestuurbaarheid van de Gemeente - de zogenaamde poppetjes zijn daarin bijzaak." Woensdag 10 september spreekt de Raadscommissie Middelen over dit onderwerp.

"De grote vraag is natuurlijk of de coalitiepartijen - de PvdA voorop - genoegen nemen met dit verhaal," zegt Breur. "Voor de vakantie hadden die een erg grote broek aangetrokken. Het is nu aan hen om zich te verantwoorden: heeft het College voldoende bewogen naar hun zin; en zo ja: kunnen ze dat standpunt op een geloofwaardige manier verdedigen?"